Home

Cara Membuat Ayam Masak Halia dan Lemon Sedap 6 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Enak.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam Masak Halia dan Lemon di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Masak Halia dan Lemon yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Membuat masakan Ayam Masak Halia ini banyak Cara dan bermacam macam Resepi, yang Saya masak ini adalah salah satu Cara Cara saya memasak Ayam Dan saya akan. Cara-Cara Membuat Ayam Masak Lemon :) ❤ Bahan-bahan ❤ - Isi Ayam - Serbuk Lada Hitam - Serbuk Halia / Halia Kisar - Tepung Jagung - Kuning Telur - Garam. Dah siap masak dan makan rasa boleh tahan sedapnya!

Ayam Masak Halia dan Lemon - velavinkabakery.com Ayam masak lemon ni antara resipi yang cepat dan mudah dimasak. Rasa dan aroma buah lemon ni memang merecik air liur dibuatnya. Ayam tu kena digoreng bertepung dulu, kemudian gaulkan ke dalam sos.

8 Bahan - Bahan Resepi Ayam Masak Halia dan Lemon

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Masak Halia dan Lemon ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 8 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 4 cm - halia dihiris halus.
  2. Sedia 1 - sudu perahan jus lemon.
  3. Sedia 1 - inci kunyit hidup.
  4. Sedia 1/2 sudu teh - Garam Himalaya.
  5. Sedia 1/2 cawan - Air dan secukupnya.
  6. Sedia 1 - sudu lada hitam (biji).
  7. Sedia 2 batang - serai.
  8. Sedia 2 ulas - bawang merah.

Masukkan lemon yang dah dipotong dan halia yg telah di umbuk ke dalam periuk tersebut. -Padamkan api, dan tutup habis periuk tersebut. Letak benda berat supaya wapnya tidak mudah keluar. Masukkan bawang putih, lemon dan halia ke dalam periuk. Setelah mendidih, matikan api dan biarkan campuran ini suam.

6 Step by Step Ayam Masak Halia dan Lemon

Dah ada 8 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Masak Halia dan Lemon pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Sediakan bahan-bahan. Kupas bawang, hiris halus halia, satu untuk ditumbuk dan satu untuk renehan kuah..
  2. Tumbuk kasar bawang merah, kunyit hidup dan halia..
  3. Tumis hasil tumbuk hingga naik bau dan layu. Masukkan ayam. Gaul sebati.
  4. Perah jus lemon..
  5. Masukkan hirisan halia. Biarkan jus air ayam keluar dan sebatikan dengan lemon dan halia. Perasakan dengan garam himalaya. Biarkan masak hingga ayam empuk..
  6. Yes sedia dihidang..

Ambil penapis dan tapis air dari campuran ini ke botol kaca dan boleh simpan di dalam peti sejuk. Lumuri ayam dengan garam, merica bubuk, air jeruk lemon, dan cabai bubuk. Tambagkan cabai kering dan cabai rawit. Didihkan hingga ayam masak dan kuah ayam masak halia kita ni mulai pekat. Tutup api dan tabur daun bawang.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Masak Halia dan Lemon ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!