Home

Cara Memasak Ayam masak lemak kuning Mudah 3 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Enak.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam masak lemak kuning di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam masak lemak kuning yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Dalam Video kali ni Cik Orkid kongsikan Resepi Ayam Masak Lemak Kuning Simple ,Sedap dan Tak Pedas sesuai untuk anak-anak juga. Lauk Ayam Masak Lemak Kuning Ini Pasti Akan Memikat Selera Keluarga. Untuk yang kurang berpengalaman di dapur, hidangan lauk Ayam Masak Lemak Kuning ini adalah antara menu masakan kampung yang seriously senang untuk dimasak sendiri.

Ayam masak lemak kuning - velavinkabakery.com Sebenarnya ada banyak cara nak masak ayam masak lemak ni. Lain orang, lain negeri, lain caranya. Saya sediakan video ayam masak lemak kat bawah ni.

8 Bahan - Bahan Resepi Ayam masak lemak kuning

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam masak lemak kuning ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 8 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 - ekor ayam.
  2. Sedia 1 kotak - kecil santan.
  3. Sedia 3 batang - cili merah.
  4. Sedia 1 - inci halia.
  5. Sedia 1 - incil kunyit.
  6. Sedia 1 ulas - bawang merah.
  7. Sedia 1 batang - serai.
  8. Sedia 1 - sdk garam.

Boleh la tengok ye sebelum masak tu. Lepas tengok tu jangan lupa subscribe ok… Hehe. Menu masakan opor ayam kuah kuning ini merupakan resep masakan sederhana yang enak dan dapat dikonsumsi oleh anak anak maupun orang dewasa. Bagi yang suka pedas dapat menambahkan sambal.

3 Cara - Cara Ayam masak lemak kuning

Dah ada 8 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam masak lemak kuning pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Bahan di kisar, bawang, cili dan kunyit.
  2. Tumis bahan kisar.
  3. Masukkan santan dan ayam dan tunggu sehingga mendidih.

Yang paling pas sih sambal bawang. Untuk versi pertama, cuka berfungsi untuk menjadikan telur itik cepat kental dan kelihatan cantik. Biarpun telur ayam juga boleh digunakan, namun telur itik lebih enak dan wangi. Untuk versi kedua pula, rebus terlebih dahulu dalam air yang dicampur dua sudu cuka. apapun versinya masakan ini tetap sedap karena kuah yang terasa pedas dan daging ayam yang mat gebu membuat makanan ini banyak digemari oleh orang banyak dan salah satunya adalah suami saya yang setiap akhir week pasti meminta saya untuk membuat ayam masak lemak cili api ni. Master the art of making ayam masak lemak!

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam masak lemak kuning ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!