Home

Resepi Resepi Nasi Arab Ala2 Mandy Ayam Bawang 🤤 Enak 9 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Resepi Nasi Arab Ala2 Mandy Ayam Bawang 🤤 di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Resepi Nasi Arab Ala2 Mandy Ayam Bawang 🤤 yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Resepi Nasi Arab Ala2 Mandy Ayam Bawang 🤤 - velavinkabakery.com

50 Bahan - Bahan Resepi Resepi Nasi Arab Ala2 Mandy Ayam Bawang 🤤

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Resepi Nasi Arab Ala2 Mandy Ayam Bawang 🤤 ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 50 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 4 cawan - beras sukatan cawan beras yang direndam terlebih dahulu- sy guna beras basmathi.
  2. Sedia 7 - ketul ayam cuci bersih - ayam perlu direbus dgn bahan2 rebusan masak nasi.
  3. Sedia - Bahan A (rebusan ayam).
  4. Sedia 2 - sudu serbuk sup adabi.
  5. Sedia 1 - sudu jintan manis.
  6. Sedia 5 - bj cili padi.
  7. Sedia 1 - bj bwg besar - potong 4.
  8. Sedia 3 - bj bawang putih - buang kulitnya.
  9. Sedia 4 - pelengkap tumis (kayu manis adik badik).
  10. Sedia 2 - inci halia.
  11. Sedia Daun - ketumbar.
  12. Sedia 2 - kiub pati ayam.
  13. Sedia - Bahagian B (lumur ayam).
  14. Sedia 1 - sudu serbuk kunyit.
  15. Sedia 1 - sudu sos tiram.
  16. Sedia 1 - sudu madu.
  17. Sedia 1 - sudu serbuk kari.
  18. Sedia 1/2 - sudu garam(secukup rs).
  19. Sedia - Bahan C (Tumis Ayam Bawang).
  20. Sedia 1 - bj bwg merah - hiris.
  21. Sedia 1 - inci halia - hiris.
  22. Sedia 1 - sudu serbuk kari.
  23. Sedia 1/2 - sudu rempah sup serbuk.
  24. Sedia 2 - sudu air kosong.
  25. Sedia - Bahan D (Tumis Nasi).
  26. Sedia 1 - bj bawang besar - hiris.
  27. Sedia 1/2 - inci - halia hiris.
  28. Sedia 1 - sudu butter.
  29. Sedia 4 - pelengkap tumis (kayu manis adik badik).
  30. Sedia - Pewarna oren&kuning (sapa ada saffron, pakai saffron).
  31. Sedia - Bahagian E (sambal, acar, kuah sup).
  32. Sedia 1/2 - timun potong dadu.
  33. Sedia 1/2 - tomato potong dadu.
  34. Sedia 1/2 - bj bwg merah potong dadu.
  35. Sedia - 👆🏼acar.
  36. Sedia 3 - bj cabai besar - tumbuk.
  37. Sedia 1/2 - bwg merah - tumbuk.
  38. Sedia 1 - sudu perahan lemon.
  39. Sedia 1 - sudu air masak.
  40. Sedia - Gula garam.
  41. Sedia - 👆🏼sambal.
  42. Sedia 3 cawan - air kosong.
  43. Sedia 4 - pelengkap tumis.
  44. Sedia Daun - sup/daun ketumbar.
  45. Sedia 1/2 - bj tomato - potong 4.
  46. Sedia 2 - bj cili api.
  47. Sedia 1 - kiub pati ayam.
  48. Sedia - 👆🏼sup kosong.
  49. Sedia - Bahagian F.
  50. Sedia 3 - bj ubi kentang- potong leper dan gorengkan sekejap. Xsuka xyah bubuh hehhehe.

9 Step by Step Resepi Nasi Arab Ala2 Mandy Ayam Bawang 🤤

Dah ada 50 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Resepi Nasi Arab Ala2 Mandy Ayam Bawang 🤤 pula. Simple saja cuma 9 langkah.

  1. Rebus ayam dgn bahan rebusan ayam.. rebus sampai ayam empuk. Dah empuk, keluarkan ayam dan masuk dlm bekas lain..
  2. Lumur ayam dgn bahan lumur ayam. Gorengkan seketika ayam tu.. Kemudian, tumiskan bahan tumis ayam bawang. Dah garing, masukkan ayam digoreng sekejap td. Gaul rata dan masukkan air kosong sikit bg xkering. Siap. Tutup api..
  3. Ambil bahan tumis nasi.. Tumis sampai garing. Masukkan beras yg sudah direndam, gaul rata tutup api..
  4. Masukkan beras yg digaul td ke dlm periuk nasi. Sy guna 4 cawan sukatan cawan beras, jadi air rebusan tu sy masukkan sampai ke no 6 dlm periuk ns yg sy tunjuk tu.. (cara sy masak ns perasa 😬). Masukkan 1/2 kiub pati ayam lg.. Ok, setel, masakla nasi.. sedap baunya nanti..
  5. Bila nasi dh masak, titik2 pewarna kuning dan oren ats nasi. Jarak2 kan.. pastu gaul dr bawah ke ats.jgn trlmpau gaul,nti nasi putus2.. huhuhuh (sapa ada saffron, buh saffron).
  6. Ok, pastu amek foil, sapu butter, susunla nasi, ubi kentang, n ayam bawang tu. blh tabur daun ketumbar dan cabai beso. Kalau xdk foil, susun ats nasi dlm periuk nasi je.. tutup, bg serasi rasa nasi dgn suma2 tu. pastu bungkus elok2, panggang le ats kuali magic kome tu n apa2 la boleh dipanggang..
  7. Utk acar, kita just tabur perasa lada hitam shj...
  8. Tumbuk semua bahan sambal, masukkan perahan lemon dan air masak, gula garam, gaul sebati. Siap..
  9. Utk sup kosong, bahan2 buat sup tu masak sampai mendidih. Siap..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Resepi Nasi Arab Ala2 Mandy Ayam Bawang 🤤 ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!