Home

Resepi Mee Soto Ayam Enak 10 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Mee Soto Ayam di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Mee Soto Ayam yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Mee Soto Ayam - velavinkabakery.com

47 Ingredients of Resepi Mee Soto Ayam

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Mee Soto Ayam ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 47 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan Kisar:.
  2. Sedia 5 ulas - bawang merah.
  3. Sedia 3 ulas - bawang putih.
  4. Sedia 1 - inci halia.
  5. Sedia 1 - inci kunyit hidup.
  6. Sedia 3 batang - serai.
  7. Sedia 1 - inci lengkuas (saya guna lengkuas halus).
  8. Sedia - Bahan Tumis :.
  9. Sedia 1 - sudu kecil jintan manis.
  10. Sedia 1 - sudu kecil jintan putih.
  11. Sedia 2 - sudu besar serbuk lada sulah.
  12. Sedia 2 - sudu besar serbuk kayu manis.
  13. Sedia 3 - kuntum bunga lawang.
  14. Sedia 5 - kuntum cengkih.
  15. Sedia 4 - biji buah pelaga.
  16. Sedia - Bahan Kuah / Ayam :.
  17. Sedia 1 - ekor ayam (saya guna 6ketul chicken ribs).
  18. Sedia - Air secukupnya.
  19. Sedia 2 - sudu besar santan.
  20. Sedia 2 - kiub ayam.
  21. Sedia - Minyak (untuk menumis).
  22. Sedia - Garam.
  23. Sedia - Bahan Begedil :.
  24. Sedia 2 - biji kentang.
  25. Sedia 3 - ketul ayam (chicken rib) (yang telah direbus & disiat halus).
  26. Sedia 1/2 cawan - bawang goreng.
  27. Sedia Daun - bawang & daun sup (cincang halus).
  28. Sedia 2 sudu teh - lada sulah.
  29. Sedia - Garam secukup rasa.
  30. Sedia 2 - biji telur.
  31. Sedia - Minyak (untuk menggoreng).
  32. Sedia - Bahan Sambal Kicap :.
  33. Sedia 15 - tangkai cili padi.
  34. Sedia 6 ulas - bawang putih.
  35. Sedia 1/2 cawan - kicap manis.
  36. Sedia - Secubit garam.
  37. Sedia - Gula (jika perlu).
  38. Sedia 2 - biji limau kasturi.
  39. Sedia - Bahan Mee :.
  40. Sedia - Mee Kuning.
  41. Sedia - Taugeh.
  42. Sedia - Bawang Goreng.
  43. Sedia Daun - Bawang.
  44. Sedia Daun - Sup.
  45. Sedia - Kacang Tanah Goreng.
  46. Sedia - Suhun Goreng.
  47. Sedia 3 - ketul ayam (chicken ribs) (goreng & disiat halus).

10 Step by Step Mee Soto Ayam

Dah ada 47 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Mee Soto Ayam pula. Simple saja cuma 10 langkah.

  1. Sediakan Bahan Kisar, Bahan Tumis & Bahan Kuah / Ayam..
  2. (Part 1 - Penyediaan Kuah Soto) Bahan-bahan kisar dikisar menggunakan pengisar..
  3. Panaskan minyak, tumis bahan-bahan tumis sehingga naik bau. masukkan bahan kisar. Masak sehingga pecah minyak. Masukkan ayam dan air secukupnya..
  4. Masukkan kuib ayam, santan dan garam. Masak sehingga mendidih dan ayam empuk. Tutup api dan sejukkan kuah seketika. Keluarkan ayam dan toskan (ayam ni akan dibahagi dua - untuk begedil dan untuk mee..
  5. (Part 2 - Penyediaan Begedil Ayam) Sediakan bahan begedil. Daging ayam yang direbus, disiat-siat halus. kentang digoreng dan dilecek. Daun bawang dan daun sup direcik halus..
  6. Campur semua bahan begedil. Gaul sebati. Kemudian bentukkan bulat-bulat. Macam saya, saya simpankan seketika begedil yang telah dibentuk dalam peti sejuk sebelum digoreng. Dalam 30minit - 1 jam macam tu..
  7. Celup begedil ke dalam adunan telur yang telah dipukul. Goreng sehingga garing. Angkat dan toskan minyak sebelum dihidang..
  8. (Part 3 - Penyediaan Sambal Kicap) Sediakan bahan-bahan sambal kicap. Cili padi dan bawang putih dikisar halus. Masukkan ke dalam periuk, masukkan kicap, garam, gula dan perahan limau kasturi. kacau sebati dan masak sehingga mendidih. Tutup api dan sejukkan seketika sebelum dihidangkan..
  9. (Part 4 - Penyediaan Bahan Mee). Ayam yang direbus tadi digoreng garing dan disiat-siat halus. Mee kuning direbus seketika. Taugeh dicelur. Daun bawang dan daun sup direcik halus. Kacang tanah dan suhun digoreng..
  10. Hidangkan semua bahan-bahan yang dimasak tadi. Bahan Kuah, Bahan Begedil, Bahan Sambal Kicap dan Bahan Mee. Campur semuanya. Perrrgghh....terasa berbaloi merasa menu seenak ini selepas penat memasak. Selamat mencuba...

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Mee Soto Ayam ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!