Home

Resepi Ayam Goreng Cheese Korea Enak 7 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam Goreng Cheese Korea di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Goreng Cheese Korea yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Ayam Goreng Cheese Korea - velavinkabakery.com

19 Bahan - Bahan Resepi Ayam Goreng Cheese Korea

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Goreng Cheese Korea ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 19 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - bahan bahan perapan ayam.
  2. Sedia 6 - ketul ayam sederhana besar (isi ayam pun boleh).
  3. Sedia 6 ulas - bawang putih (di tumbuk).
  4. Sedia 1 - sudu kecil lada hitam (di tumbuk).
  5. Sedia 1 - inci halia (di tumbuk).
  6. Sedia 1 - sudu besar serbuk kari ayam (tak letak pun takpe).
  7. Sedia 1 - senduk kecil tepung jagung.
  8. Sedia 1 - biji telur.
  9. Sedia 1 - sudu kecil garam.
  10. Sedia - bahan bahan sos.
  11. Sedia 1-2 ulas - bawang putih (di cincang).
  12. Sedia 1 - sudu besar cili boh (atau serbuk cili babas).
  13. Sedia 5 - sudu besar sos cili.
  14. Sedia 3 - sudu besar madu.
  15. Sedia 1-2 - sudu besar gula perang.
  16. Sedia 2 cawan - minyak masak.
  17. Sedia 2 - sudu besar bijan (di sangai sekejap).
  18. Sedia - lain lain bahan.
  19. Sedia 1 cawan - mozarella cheese.

7 Step by Step Ayam Goreng Cheese Korea

Dah ada 19 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Goreng Cheese Korea pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Perapkan ayam dengan bahan tumbuk, serbuk kari dan garam. Biarkan dalam 30 minit..
  2. Pecahkan telur ke dalam perapan ayam tadi. Kemudian masukkan tepung jagung dan serbuk cili babas dan gaul rata semua ayam.
  3. Panaskan minyak dan goreng ayam separuh masak. Angkat dan ketepikan..
  4. Dalam kuali lain tumiskan bawang putih dan cili boh (nak lagi pedas guna serbuk cili pun boleh) hingga kekuningan. Masukkan sos cili, madu dan gula perang. Gaul sebati. Masukkan bijan..
  5. Panaskan minyak dan goreng lagi sekali lagi sekali hingga masak dan garing. Kemudian masukkan dalam sos tadi dam gaul hingga rata..
  6. Panaskan pan dan masak mozarella cheese hingga betul2 cair. Bila dah cair amik ayam goreng bersos tadi, tarik cheese dan cepat2 salut dengan ayam tadi. Pusing je ayam sampai bersalut semua. Buat satu2 sampai habis ayam..
  7. Balut cheese ala ala macam ni. Saya pun masih fail nak pusing kemas2 sebab pertama kali buat. Dah SIAPPPP! Boleh terus makan semasa cheese masih lembut dan boleh di tarik2. Pehhh!! SELAMAT MENCUBA! 😋.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Goreng Cheese Korea ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!