Home

Resepi Ayam Goreng Cincalok fy Cepat 11 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam Goreng Cincalok fy di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Goreng Cincalok fy yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Ayam Goreng Cincalok fy - velavinkabakery.com

11 Bahan - Bahan Resepi Ayam Goreng Cincalok fy

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Goreng Cincalok fy ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 11 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 - ekor ayam (850+- g).
  2. Sedia 3 Batang - Serai.
  3. Sedia 1 - biji bawang besar.
  4. Sedia 3 ulas - bawang putih.
  5. Sedia 5 helai - daun limau purut.
  6. Sedia 1/2 botol - cincalok botol kecil.
  7. Sedia 2 - sudu besar gula.
  8. Sedia 1 - sudu kecil ajinamoto/serbuk perasa.
  9. Sedia 1/2 cawan - minyak.
  10. Sedia 1 1/2 cawan - air.
  11. Sedia 2-3 - sudu kecil kunyit serbuk.

11 Instructions Ayam Goreng Cincalok fy

Dah ada 11 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Goreng Cincalok fy pula. Simple saja cuma 11 langkah.

  1. Cuci bersih ayam dan tos kan..
  2. Kisar serai,bawang besar dan bawang putih dengan ½ cawan air.Kisar sehingga lumat..
  3. Panaskan minyak dan masukkan bahan kisar serta masukkan sekali daun limau purut dan kunyit serbuk..
  4. Kacau sebati dan masak sehingga pecah minyak dan garing..
  5. Apabila sudah garing,Masukkan ayam.Masak sehingga kering dan garing..
  6. Apabila sudah kering dan garing,Masukkan 1 cawan air,cincalok dan gula..
  7. Apabila sudah mendidih,masukkan ajinamoto..
  8. Masak sehingga ayam betul betul masak.Apabila sudah mencapai kepekatan kuah yang kita kehendaki,boleh la dipadamkan api..
  9. Setelah itu,Boleh lah di hidangkan..
  10. 🍗P/S:-Kalau nak buat kering hanya guna ⅓ botol cincalok kecil...Kalau nak buat berkuah macam saya guna ½ botol.JANGAN letak garam ye sbb cincalok dah masin..
  11. 🌺Selamat Mencuba dan Selamat Menjamu Selera.Ikhlas dari saya yatie fy.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Goreng Cincalok fy ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!