Home

Cara Membuat Vietnam chicken rice Cepat 4 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Vietnam chicken rice di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Vietnam chicken rice yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Vietnam chicken rice - velavinkabakery.com

29 Ingredients of Resepi Vietnam chicken rice

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Vietnam chicken rice ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 29 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 3 kg - ayam bersihkan,dan lumurkan dgn garam kasar,.
  2. Sedia 3.5 liter - air.
  3. Sedia 2 batang - daun leek.
  4. Sedia 3 - inci halia.
  5. Sedia 1 sudu teh - garam.
  6. Sedia 1/2 sudu teh - gula.
  7. Sedia 1 - kiub ayam.
  8. Sedia 10 ulas - bawang putih.
  9. Sedia 2 - inci halia.
  10. Sedia 5 - sudu besar sos tiram.
  11. Sedia 2 - sudu besar sos tomato.
  12. Sedia 4 - sudu besar kicap pekat.
  13. Sedia 4 - sudu besar kicap cair.
  14. Sedia 1 cawan - sos ikan.
  15. Sedia 1/2 cawan - gula.
  16. Sedia 4 - biji cili besar.
  17. Sedia 15 - biji cili padi.
  18. Sedia 1/4 cawan - cuka.
  19. Sedia 10 ulas - bawang putih.
  20. Sedia 1 sudu teh - ajinomoto.
  21. Sedia 5 batang - timun jepun.
  22. Sedia 2 batang - lobak.
  23. Sedia 4 ulas - bawang merah.
  24. Sedia 1/2 - biji bawang Holland.
  25. Sedia 4 - sudu besar cuka.
  26. Sedia 4 - sudu besar gula.
  27. Sedia 3/4 - sudu besar teh garam.
  28. Sedia 4 - tangkai daun ketumbar,basih bersih dgn akarnya sekali.
  29. Sedia 3 - tangkai daun bawang.

4 Cara Memasak Vietnam chicken rice

Dah ada 29 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Vietnam chicken rice pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Sediakan semua bahan,didihkan 3.5 liter air,bila dah disih masukkan daun leek dan halia yg dihiris.rebus ayam sampai setengah masak dan keluarkan.ketepikan sekejap.biarkan mendidih masukkan kiub ayam dan rasakan dgn gula 1 sudu teh garam dan gula.tutup api.
  2. Satukan semua sos dan sagat halus bawang putih 8 ulas dan halia 2inci campurkan dlam sos dan tuang ke dalam magkuk ayam,sos ni boleh perasakan dgn garam dan gula jika nak lebih rasa.perap sampai mesra selama 2 jam..
  3. Untuk buat sosnya pula,sediakan cili padi 15 biji,nak lg pedas boleh tambah,tp takut nanti anak2 pula x makan hehe😁tumbuk 10 ulas bawang putih,cili padi kemudian bancuhkan dgn sos ikan,masukkan gula 1/2 cawan dan ajinomoto 1 sudu teh dan 1/4 cawan cuka,ketepikan kejap,blender cili besar 4biji dan akar ketumbar masukkan kedalam bancuhan cili tadi.boleh dah simpan untuk buat sos cicah.boleh rasa ejas ikut selera..
  4. Untuk acarnya potong timun dan lobak ikut suka saiz dan bentuk,gaul rata dan masukkan cuka,gula garam.gaul sebati sedia dimakan.masa ni boleh masak nasi putih mcm biasa dan goreng/grill ayam,potong daun bawang dan daun sup,sedia di hidangkan.😘.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Vietnam chicken rice ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!