Home

Cara Membuat Nasi Ayam Wangi Mudah 35 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Nasi Ayam Wangi di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi Ayam Wangi yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Nasi Ayam Wangi - velavinkabakery.com

35 Ingredients of Resepi Nasi Ayam Wangi

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi Ayam Wangi ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 35 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Sup.
  2. Sedia 1/2 - ekor ayam.
  3. Sedia 6 ulas - bawang putih diketuk.
  4. Sedia 2 - inci halia di ketuk.
  5. Sedia 1 - sudu besar garam.
  6. Sedia 3 - biji bunga lawang.
  7. Sedia 3 - biji pelaga.
  8. Sedia 1 - sudu kecil ketumbar.
  9. Sedia 4 - biji bunga cengkih.
  10. Sedia 2 liter - air.
  11. Sedia Daun - sup untuk hiasan.
  12. Sedia - Sos Kicap.
  13. Sedia 3 - sudu besar kicap.
  14. Sedia 3 - sudu besar sos cili.
  15. Sedia 1/2 - sudu besar garam.
  16. Sedia 3 ulas - bawang putih di mayang.
  17. Sedia - Sos Cili pedas.
  18. Sedia 1 - biji lada besar.
  19. Sedia 1 - biji tomato.
  20. Sedia 1 - sudu besar cuka.
  21. Sedia 2 - biji cili padi.
  22. Sedia 1 - sudu besar gula.
  23. Sedia 1/2 - sudu besar garam.
  24. Sedia 3 ulas - bawang putih.
  25. Sedia - Nasi.
  26. Sedia 1 ulas - bawang merah.
  27. Sedia 1 ulas - bawang putih.
  28. Sedia Sedikit - Rempah ratus 4 sekawan.
  29. Sedia 1 - ' halia.
  30. Sedia 1 - sudu besar marjerin.
  31. Sedia Sedikit - kunyit.
  32. Sedia - Hiasan.
  33. Sedia - Salad.
  34. Sedia - Tomato.
  35. Sedia - Timun.

5 Cara Memasak Nasi Ayam Wangi

Dah ada 35 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi Ayam Wangi pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Untuk sup, masukkan semua bahan kecuali garam dan biarkan mendidih. Tak perlu tumis2. Dah siap sup. Baru masukkan garam dan daun sup. Nak lagi sedap masukkan serbuk perasa 1 sudu besar.
  2. Untuk nasi, tumiskan bahan2 nasi dengan mentega. Basuh beras 2 cawan dan masukkan air sup sehingga paras sukatan air biasa untuk masak nasi. Selepas itu, masukkan kesemua bahan nasi yg telah ditumis tadi. Masak nasi mcm biasa..
  3. Untuk kicap. Letakkan ayam yang telah dimasak didalam sup tadi kedalam satu bekas dan tuangkan kesemua bahan kicap sewaktu ayam masih panas. Gaul2x bagi sebati dan ketepikan. Nanti masa nak makan boleh goreng dengan 2 sudu minyak selama 2 minit. Baru ayam tu nmpk cantik dan menyelerakan. Xperlu goreng lama2 sebab ayam tu dah masak dh. Nak bagi sedap je. 🤭.
  4. Untuk sos nasi ayam, blender je semua bahan dengan air masak. Simpan dalam peti sejuk @boleh dihidang terus. Klu nak pedas lebihkan cili padi. Nak pekat kuah lebihkan tomato dan kurangkan air masa blender td..
  5. Untuk lebih cepat. Masa rebus sup tu boleh buat sos kicap atau sos pedas dlu sambil2 tunggu tu kan. Klu ada semua ulam diatas lagi umphhh.. Tp malangnya ada tomato je kt umah.jadilahkan dari tak de langsung 😅. Sekian. Selamat mencuba 😊..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi Ayam Wangi ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!