Home

Cara Membuat Resepi Ayam Goreng Rempah Serai Mudah 18 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Resepi Ayam Goreng Rempah Serai di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Resepi Ayam Goreng Rempah Serai yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Bahan-Bahan: Ayam,Serbuk Kari, Serbuk Cili, Tepung Jagung, Jintan, Ketumbar, Serai dan Daun Kari. Resepi Ayam Goreng Berempah yang sangat sesuai dihidangkan bersama nasi minyak atau nasi lemak. Ayam goreng berempah selalunya akan dinilai kesedapannya berdasarkan rempah yang digunakan dan kelambakkan serdak serdaknya.

Resepi Ayam Goreng Rempah Serai - velavinkabakery.com Ayam goreng berempah tidak disalut tepung, tetapi ia diperap dalam campuran rempah yang akan mengusik deria anda dan membuat air liur meleleh. Dalam pengisar, masukkan bawang putih, bawang merah, halia, serai dan lengkuas, dan kisar sehingga halus. Jom kita tengok resepi di bawah ini.

18 Ingredients of Resepi Resepi Ayam Goreng Rempah Serai

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Resepi Ayam Goreng Rempah Serai ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 18 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 7 - ketul ayam cuci bersih.
  2. Sedia - Bahan perap ayam rempah.
  3. Sedia 1 - bj bwg besar - blend.
  4. Sedia 1 - bj bwg putih - blend.
  5. Sedia 1 - inci halia - blend.
  6. Sedia 1 - sudu jintan manis - blend.
  7. Sedia 1 - btg serai hiris nipis - blend.
  8. Sedia 1 - sudu serbuk kari - blend.
  9. Sedia 1 - sudu serbuk cili - blend.
  10. Sedia 1 - sudu serbuk kurma - blend(xdk xyh bubuh).
  11. Sedia 1 - sudu tepung bestari - blend.
  12. Sedia 1 - sudu tepung gandum - blend.
  13. Sedia 1 - sudu tepung beras - blend.
  14. Sedia 1 - bj telur.
  15. Sedia 1 - kiub ikan bilis.
  16. Sedia - 👆🏼blend semua sekali, klu xhancur, tambah sikitttt je air.. blend sampai hancur semua.
  17. Sedia - Bahan tumbuk.
  18. Sedia 1 - btg serai, potong panjang2 senget, dan tumbuk kasar.. nk dptkan serat2 serai tu.

Cara penyediaan: Basuh ayam dan potong kecil. Gaul biar rata dan rempah ratus menyaluti ayam. Campurkan ayam dengan garam, serbuk kunyit hingga sebati. Resep Ayam Goreng - Untuk mengolah makanan berbahankan ayam memang ada banyak sekali caranya, bahkan karena di Indonesia terkenal akan rempat-rempah yang sangat kaya maka ayam itu sendiri bisa di hidangkan dengan cita rasa manis, gurih, berkuah kental hingga dominan rasa pedas. ayam goreng renyah bisa anda membuat dirumah agar keluarga anda bisa mencicipi, Simak yuk, seperti apa resep ayam goreng renyah berikut bumbu.

3 Instructions Resepi Ayam Goreng Rempah Serai

Dah ada 18 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Resepi Ayam Goreng Rempah Serai pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Blend semua bahan utk perap ayam...
  2. Tumbuk serai spt dlm bahan2 tumbuk tu, dan satukan semua yg tumbuk dengan yg blend, tutup bekas dan perap biar serap ke dlm ayam...
  3. Kemudian, lg setengah jam nak berbuka bolehlah goreng ayam sampai masak. Guna api perlahan.. masak ayam smpai isi ayam terbuka sikit.. kemudian serat2 tepung lebihan, gorengkan last sekali dgn api perlahan.. goreng sampai buih2 berkurangan.. nti serai tu pun akn garing dan sedap.. 😋selamat mencuba..

Resep Ayam Goreng - Menyantap hidangan olahan dari ayam mungkin sudah tidak asing lagi untuk anda dan keluarga. Dilengkapi tips memasak nasi goreng spesial ala restauran dengan menggunakan api besar dan api kecil supaya lezat dan harum aromanya. Spesial Dengan Ikan Jambal, Nasgor Mafia, Bumbu Jawa, Sederhana, Hongkong dan banyak lagi. Resepi ini disebarkan oleh penduduk Scotland dan Amerika Syarikat. Ayam goreng menjadi popular semasa zaman kezaliman pemerintah Amerika Syarikat ke atas golongan Afrika -Amerika.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Resepi Ayam Goreng Rempah Serai ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!