Home

Resepi Ayam goreng bumbu Sedap 4 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam goreng bumbu di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam goreng bumbu yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Hi Foodies! kali ini yzmalicious sharing salah satu menu ayam goreng sejuta umat tak lain tak bukan ialah Ayam Goreng Bumbu Kuning! Bumbu dasar kuning ditambah ketumbar adalah kunci kekhasan rasa ayam goreng gaya kita. Kremes-nya mudah didapat dari sisa bumbu yang digoreng.

Ayam goreng bumbu - velavinkabakery.com Masukan bumbu ungkep tersebut, kemudian ungkeb ayam hingga bumbunya meresap. Tiriskan ayam yang sudah diungkeb hingga kering. Setelah kering, goreng ayam setengah mateng.

4 Bahan - Bahan Resepi Ayam goreng bumbu

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam goreng bumbu ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 4 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1-2 kg - Lengkuas.
  2. Sedia - Bawang putih 5-7 biji.
  3. Sedia - Kunyit hidup 1inci.
  4. Sedia - Ayam 1ekor.

Ketika suatu makanan di ungkep dengan bumbu dan rempah yang sangat kaya akan rasa, tentu rasa dari makanan tersebut akan menjadi lebih enak. Ayam goreng tepung yang renyah selalu jadi incaran di meja makan. Tidak perlu meracik campuran tepung sendiri untuk bikin ayam goreng tepung. Banyak tepung bumbu siap saji yang bisa kamu.

5 Cara - Cara Ayam goreng bumbu

Dah ada 4 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam goreng bumbu pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Blend semua bahan tadi dan perapkan ayam selama 1jam.
  2. Asingkan ayam dengan bahan perapan tadi.
  3. Goreng ayam sehingga kekuningan dan toskan.
  4. Goreng bumbu dalam minyak sehingga warna brown. Jgn sampai hitam nanti rasa hangit pula..
  5. Letak kan bumbu dalam pinggan dan susuan ayam diatasnya.

Bumbu Goreng Kuning (dihaluskan) : Bawang merah Bawang putih kunyit jahe kemiri ketumbar Siapkan wadah, masukkan ayam dan bumbu halus, lalu aduk atau balurkan hingga merata ke. Cara membuat Resep nasi goreng rumahan enak lezat dengan resep bumbu nasi goreng spesial restauran mudah praktis dan sederhana bahan bahannya. Walaupun cuma di goreng namun banyak macam bumbu yang bisa di gunakan misalnya ayam goreng lengkuas, ayam goreng kecap, goreng tepung, goreng kremes dan masih banyak cara. Agar bumbu-bumbu bisa meresap sempurna saat diungkep. Tipp : Potong ayam agak kecil - kecil supaya bumbu meresap dengan sempurna dan ayam benar benar garing setelah digoreng.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam goreng bumbu ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!