Home

Resepi Kuih Lapis Warisan #chefzam Enak 12 Langkah

Aneka Resepi Kuih Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Kuih Lapis Warisan #chefzam di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kuih Lapis Warisan #chefzam yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Kuih Lapis Warisan #chefzam - velavinkabakery.com

9 Bahan - Bahan Resepi Kuih Lapis Warisan #chefzam

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kuih Lapis Warisan #chefzam ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 9 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 2 cawan - tepung beras.
  2. Sedia 1/2 cawan - tepung gandum.
  3. Sedia 2 - sudu tepung jagung.
  4. Sedia 1 cawan - gula pasir.
  5. Sedia 1 cawan - santan pekat.
  6. Sedia 3 cawan - air.
  7. Sedia 1 helai - daun pandan.
  8. Sedia - Secubit garam.
  9. Sedia - Pewarna merah.

12 Cara Membuat Kuih Lapis Warisan #chefzam

Dah ada 9 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kuih Lapis Warisan #chefzam pula. Simple saja cuma 12 langkah.

  1. Masak gula pasir bersama air dan daun pandan sehingga gula hancur. Sejukkan.
  2. Masukkan semua jenis tepung ke dalam bekas dan campurkan santan, secubit garam dan air gula yang sudah di sejukkan. Kacau sebati..
  3. Tapis kan adunan supaya tidak berbintil..
  4. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian. 1 adunan campurkan pewarna merah dan 1 adunan di biarkan warna asal (putih). Ambil sedikit adunan warna asal dan masukkan warna biru..
  5. Panaskan kukusan dan sediakan loyang. Sapu sedikit minyak di sekeliling loyang supaya adunan tidak melekat dan senang dikeluarkan..
  6. Tuang 1 senduk adunan putih ke dalam loyang dan kukus selama 5 minit. Bila selesa 5 minit, tuang kan 1 senduk adunan berwarna merah pula dan kukus selama 5 minit. Ulangi langkah ini sehingga 4 lapisan..
  7. Kemudian tuang pula adunan berwarna biru dan kukus seperti adunan terdahulu..
  8. Ulangi adunan merah dan putih sehingga habis..
  9. Bila semua adunan sudah habis di masukkan ke dalam loyang, kukus kuih selama 20 minit lagi..
  10. Selesa 20 minit, buka tudung kukusan dan biarkan selama 5 minit supaya lapisan atas kuih tidak berair..
  11. Setelah itu, tutup api dan angkat lah kuih. Sejukkan sebelum di potong dan hidangan..
  12. Selamat MENCUBA..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kuih Lapis Warisan #chefzam ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!