Home

Cara Memasak Sup Ceker Sedap 14 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Sup Ceker di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Sup Ceker yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Sup Ceker - velavinkabakery.com

14 Ingredients of Resepi Sup Ceker

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Sup Ceker ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 14 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 kg - kaki ayam(buang kulit kuning dan buang kuku).
  2. Sedia 200 gm - ayam (potong kecil).
  3. Sedia 2 - biji bawang besar*.
  4. Sedia 5 ulas - bawang putih*.
  5. Sedia 2 cm - halia*.
  6. Sedia 1 - paket sup bunjut (sup bunjut tulang pun boleh guna).
  7. Sedia 1 - paket kecil rempah sup mak siti.
  8. Sedia 1 - kpg kayu manis.
  9. Sedia 2 - ketul bunga lawang.
  10. Sedia 3 - ketul buah pelaga.
  11. Sedia 3 - sk garam, ikut rasa individu.
  12. Sedia 1 - sk ajinomoto.
  13. Sedia - Minyak untuk menumis.
  14. Sedia - Air untuk merebus dan untuk sup.

7 Step by Step Sup Ceker

Dah ada 14 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Sup Ceker pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Bersihkan kaki ayam. Potong kuku. Kalau nak kecil potong 2. Rebus ayam air menutupi kaki ayam. Saya rebus dalam 3 kali(maksudnya dah mendidih saya buang air ganti air baru, rebus balik sehingga lembut) dah terbiasa. Ada orang boleh je rebus terus dan masak. Ikut cara masing masing ye..
  2. Sementara tu saya sediakan bahan menumis. Kisar bawang, bawang putih dan halia. Sup tulang dan serbuk sup..
  3. Panaskan minyak dan tumis 3 sekawan. (Kayu manis, lawang dan buah pelaga) kemudian masuk bahan kisar. Tumis hingga naik bau..
  4. Kemudian masukkan isi ayam. Tumis hingga masak. Masukkan sepeket rempah sup dan sedikit air. Tumis hingga pecah minyak...
  5. Tuang kaki ayam yang sudah direbus. Dan perisakan dengan garam. Didihkan. Tutup api dan siappp!!!😊.
  6. Sedap dimakan begitu sahaja. Hidang dengan nasi dan sambal kicap. Fuhhh!!.
  7. Selamat mencuba😊.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Sup Ceker ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!