Home

Resepi Nasi ayam asal boleh Mudah 24 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Nasi ayam asal boleh di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi ayam asal boleh yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Nasi ayam asal boleh - velavinkabakery.com

24 Ingredients of Resepi Nasi ayam asal boleh

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi ayam asal boleh ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 24 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Sup.
  2. Sedia - Bawang merah.
  3. Sedia - Bawang putih.
  4. Sedia 1/2 - sudu perencah sup.
  5. Sedia 1 - kiub ayam.
  6. Sedia - Ayam.
  7. Sedia - Ayam.
  8. Sedia - Sos tiram.
  9. Sedia - Kicap manis.
  10. Sedia - Nasi.
  11. Sedia - Beras.
  12. Sedia - Air sup ayam.
  13. Sedia - Bawang merah.
  14. Sedia - Bawang putih.
  15. Sedia - Unsalted butter.
  16. Sedia - Cili.
  17. Sedia 4 batang - cili hidup.
  18. Sedia 3 ulas - bawang putih.
  19. Sedia - Gula.
  20. Sedia - Garam.
  21. Sedia - Air sup ayam.
  22. Sedia 2 - biji limau kasturi.
  23. Sedia - Kicap.
  24. Sedia - Guna lebihan perapan ayam.

8 Cara Penyediaan Nasi ayam asal boleh

Dah ada 24 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi ayam asal boleh pula. Simple saja cuma 8 langkah.

  1. Buat sup ayam dahulu. Air dia akan digunakan untuk nasi dan cili..
  2. Tumis bawang merah, bawang putih, kiub ayam dan perencah sup. Masukkan ayam. Masukkan air. Tunggu hingga ayam masak dan air mendidih..
  3. Bila sup dah masak, keluarkan ayam. Perap ayam dengan kicap dan sos tiram. Biarkan sebentar..
  4. Sementara perap ayam, boleh sediakan cili. Kisar cili, bawang putih, garam, gula, perahan air limau kasturi dan air sup ayam. Setelah kisar, masak hingga mendidih. Siap!.
  5. Untuk sediakan nasi, tumis bawang merah dan putih guna unsalted butter. Masukkan beras. Tambah sup ayam sama macam masak nasi biasa..
  6. Goreng ayam yang dah diperap hingga masak. Lebihan perapan tu boleh digunakan sebagai kicap. Tambah sup ayam dan masak hingga mendidih..
  7. Jika sup ayam tak cukup, balancekan semula dengan perencah sup dan garam..
  8. Sedia untuk dimakan!.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi ayam asal boleh ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!