Home

Cara Membuat Nasi Mandy Sedap 16 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Nasi Mandy di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi Mandy yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Nasi Mandy - velavinkabakery.com

16 Bahan - Bahan Resepi Nasi Mandy

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi Mandy ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 16 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 2 cawan - beras basmathi.
  2. Sedia - Rempah serbuk mandy(boleh beli online).
  3. Sedia - Rempah tumis mandy (boleh beli online).
  4. Sedia 1/2 - ekor ayam.
  5. Sedia 3 ulas - bawang besar.
  6. Sedia 2 batang - cili hijau.
  7. Sedia - Tomato puri 2 sudu.
  8. Sedia - Garam dan gula.
  9. Sedia - Sebiji lemon.
  10. Sedia - Minyak sapi / planta.
  11. Sedia 1 - labu bawang putih.
  12. Sedia - Tomato 4 biji.
  13. Sedia 1 batang - Timum.
  14. Sedia 1 - sudu besar pewarna kuning (optinal).
  15. Sedia - Minyak zaitun satu sudu (salad).
  16. Sedia 1 - sudu kecil Sebuk lada hitam untuk salad.

5 Instructions Nasi Mandy

Dah ada 16 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi Mandy pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Ayam pangang mandy. Perap kan ayam dengan 1 sudu setengah sebuk rempah mandy dan perasa dangan garam biar kan dalam sejam. bakar dengan air friyer suhu 180 20 minit atau oven suhu 180 45 minit.selepas 20 minit sapu planta ke ayam untuk dapat kan minyak dan bagi ayam cantik.. bakar lagi 10 minit. simpan minyak ayam untuk nasi..
  2. Nasi mandy pula. Rendam beras selama 20 minit dan tos kan. Panas kan minyak sapi atau planta. Tumis bawang besar dan bawang putih masuk kan rempah tumis mandy (buah pelaga. Kulit kayu manis, bunga cengkih dan lumi). Kemudian apabila semua dah naik bau dan kekuningan masuk kan satu sudu besar rempah mandy..
  3. Masuk kan air 2 cawan ikut sukatan cawan beras dan biar mendidih kalau boleh masa ni dah masuk kan garam perasakan bagi betul2 ngam dan tengok air jangan kurang banyak.. dah mendidih masuk kan beras dan tanak dengan api kecil supaya nasi masak cantik.. selepas tu nasi dah nak masak. Masuk kan minyak yang bakar ayam tadi dan gaul jangan kacau nasik tu kuat. Supaya nasi cantik.. masuk kan pewarna kuning kalau mau kalau tak pun tak per. Siap dah nasi.
  4. Sos harrah. Untuk sos bland cili api ikut kepedasan yang mau.bawang putih 3biji, tomato 2 biji buang biji..dan daun ketumbar. Blan jangan campur air. Kemudian perah kan setengah biji lemon dan perasa dengan garam dan gula..
  5. Salad arab. Untuk salad arab 2 biji tomato dan timun potong dadu. Sebiji bawang racik halus. Daun ketumbar raik halus. Campur kan semua kemudian perah kan lemon setengah biji garam dan gula serta serbuk lada hitam.siap salad dan sos boleh hidang.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi Mandy ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!