Home

Cara Memasak Bingka Roti Enak 3 Langkah

Aneka Resepi Puding Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Bingka Roti di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Bingka Roti yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Bingka Roti - velavinkabakery.com

11 Bahan - Bahan Resepi Bingka Roti

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Bingka Roti ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 11 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 4 keping - roti.
  2. Sedia 2 - biji telur.
  3. Sedia 250 gm - tepung gandum.
  4. Sedia 125 gm - gula pasir.
  5. Sedia 1/2 - sudu kecik garam.
  6. Sedia 200 ml - santan.
  7. Sedia 200 ml - air.
  8. Sedia - Perwarna hijau dan essen pandan.
  9. Sedia 100 ml - susu cair.
  10. Sedia 1 - sudu kecik esen vanilla.
  11. Sedia sedikit - bijan untuk taburan di atas bingka nanti.

3 Instructions Bingka Roti

Dah ada 11 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Bingka Roti pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Potong kecik² kepingan roti susun pada loyang dan ketepikan..sebelum tu sapu loyang guna majerin atau guna kertas minyak supaya senang nak keluar kan nanti...
  2. Satukan susu, telur, gula, garam, santan dan essen vanilla blender hingga halus kemudian masukkan tepung blender hingga halus lagi kemudian tapis di atas kepingan roti tadi biarkan roti tadi kembang sedikit, kemudian tabur bijan di atas adunan tadi...
  3. Panaskan oven dalam suhu 170°c dalam masa 10 minit sebelum masukkan bingka tadi..bakar bingka tadi dalam masa 35minit atau sehingga masak ikut kepanasan oven masing²..dah siap bakar bole di hidangkan untuk minum petang...

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Bingka Roti ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!