Home

Cara Membuat Nasi Lemak Pelangi Rendang Ayam Sedap 19 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Nasi Lemak Pelangi Rendang Ayam di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi Lemak Pelangi Rendang Ayam yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Nasi Lemak Pelangi Rendang Ayam - velavinkabakery.com

35 Bahan - Bahan Resepi Nasi Lemak Pelangi Rendang Ayam

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi Lemak Pelangi Rendang Ayam ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 35 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Untuk Nasi Pelangi.
  2. Sedia 5-6 cawan - Beras (boleh guna apa2 jenis beras).
  3. Sedia 5-6 cawan - Air.
  4. Sedia 1 cawan - Santan Pekat.
  5. Sedia 2-3 helai - daun pandan.
  6. Sedia - Pewarna Merah, Biru, Kuning.
  7. Sedia - Untuk Sambal Nasi Lemak (kisar halus).
  8. Sedia 1 - biji bawang besar.
  9. Sedia - Gula Melaka secukupnya.
  10. Sedia - Garam.
  11. Sedia 20 - biji cili kering rebus dan kisar.
  12. Sedia 5 ulas - bawang putih.
  13. Sedia 8-10 - biji bawang merah.
  14. Sedia 1 - mangkuk ikan bilis (digoreng) ketepikan.
  15. Sedia - Untuk Rendang Ayam.
  16. Sedia 1 - ekor ayam (saiz besar dlm 2kg) (sy beli bhgn paha 2kg).
  17. Sedia 1-2 - senduk cili kisar.
  18. Sedia 1 - mangkuk besar santan pekat.
  19. Sedia 40 gm - kerisik (paket kecil).
  20. Sedia 2 helai - daun kunyit (hiris halus) sy lebihkan.
  21. Sedia 3 helai - daun limau purut.
  22. Sedia - Garam dan Gula Melaka/Gula Apong secukupnya.
  23. Sedia - Minyak untuk menumis.
  24. Sedia - Rempah Tumis.
  25. Sedia 2 batang - kayu manis.
  26. Sedia 4 - kuntum bunga lawang.
  27. Sedia 5 - biji buah pelaga.
  28. Sedia - Bahan kisar Halus.
  29. Sedia 1 - biji bawang besar.
  30. Sedia 8-10 - biji bawang merah.
  31. Sedia 5 ulas - bawang putih.
  32. Sedia 2 - inci halia.
  33. Sedia 3 - ketul kunyit.
  34. Sedia 2 - inci lengkuas.
  35. Sedia 2 batang - serai.

19 Step by Step Nasi Lemak Pelangi Rendang Ayam

Dah ada 35 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi Lemak Pelangi Rendang Ayam pula. Simple saja cuma 19 langkah.

  1. Masak nasi seperti biasa. Apabila sudah masak, titiskan 3 WARNA tadi ke atas nasi. Tutup selama 3-5 minit..
  2. Selepas itu gembar-gemburkan kan nasi tadi. Siap. Ketepikan..
  3. Untuk sambal.
  4. Tumis semua bahan kisar..
  5. Perlahan kan api semasa menumis ya. Terus kacau sampai cili benar2 masak dan terbit minyak..
  6. Masak sehingga kuah kering letak garam, gula Melaka. Gaul rata. Gula Melaka buat warna sambal lebih menarik... Ketepikan.
  7. Untuk Rendang.
  8. Bersih kan Ayam. Perap dgn serbuk kunyit..
  9. Goreng Ayam stgh masak.
  10. Panaskan minyak dan tumis bahan rempah tumis, bahan kisar halus dan cili kisar..
  11. Kacau perlahan dan masak sehingga pecah minyak dan garing..
  12. Warna bahan tumisan akan bertukar menjadi sedikit gelap..
  13. Masukkan pula ayam yg sdh di goreng stgh masak tadi dan biarkan masak selama 5-15 minit..
  14. Masukkan santan pekat. Kacau perlahan-lahan di atas api sederhana sehingga kuah menjadi pekat..
  15. Masukkan kerisik, daun kunyit dan daun limau purut..
  16. Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa..
  17. Tabur dengan hirisan daun kunyit sebagai hiasan....
  18. Last boleh lah di hidang bersama nasi lemak pelangi, sambal, ikan bilis goreng, ikan masin, kacang tanah goreng, timun dan telur rebus....
  19. Selamat mencuba 🌹😊.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi Lemak Pelangi Rendang Ayam ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!