Home

Cara Membuat Ayam Masak Kicap Cepat 5 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam Masak Kicap di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Masak Kicap yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Semalam sempat jugakla masak lauk ayam masak kicap. Tapi cam biasalah, Dya sekarang ni jenis malas gi kedai. Jadinya guna apa barang yang ada je kat rumah.

Ayam Masak Kicap - velavinkabakery.com Ayam masak kicap is one Malay dish which is commonly found in Malaysia or even in Indonesia. The Malay word 'ayam' refers to chicken, 'masak' means cook and 'kicap' brings the meaning of soy sauce. Ayam masak kicap, ayam kicap atau ayam kecap ialah ayam hidangan rebus atau reneh dalam kicap manis (Kecap manis atau kicap lemak manis) yang biasa dijumpai di Indonesia dan Malaysia.

20 Bahan - Bahan Resepi Ayam Masak Kicap

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Masak Kicap ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 20 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Setengah ekor ayam.
  2. Sedia 1 - labu bawang besar dipotong 6.
  3. Sedia 1 - sudu besar bawang yang telah diblend.
  4. Sedia 3 ulas - bawang putih dihiris nipis.
  5. Sedia 1 - inci halia dihiris nipis.
  6. Sedia 1 - sudu besar cili boh.
  7. Sedia 1 sudu teh - garam (adjust mengikut citarasa).
  8. Sedia 1 - sudu besar sos tiram.
  9. Sedia 1 - sudu kecil gula.
  10. Sedia 1 batang - kayu manis.
  11. Sedia 2 - biji bunga lawang.
  12. Sedia 4 - biji bunga cengkih.
  13. Sedia 4 - biji buah pelaga.
  14. Sedia 3 - biji cili api.
  15. Sedia 1 batang - lobak merah.
  16. Sedia daun - bawang.
  17. Sedia 2 - sudu besar serbuk kunyit.
  18. Sedia - Minyak untuk menggoreng.
  19. Sedia - Kicap lemak manis.
  20. Sedia Sedikit - air.

Di Indonesia, ayam kecap adalah kepingan ayam yang direneh dalam kecap manis. Ayam masak kicap dapat dijadikan lauk dan dimakan bersama nasi untuk makan petang mahupun malam. Ayam masak kicap juga biasa dihidangkan untuk kenduri dan majlis kahwin. Resepi Ayam Masak kicap mudah yang Sedap dimakan bersama nasi panas!

5 Instructions Ayam Masak Kicap

Dah ada 20 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Masak Kicap pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Gaul ayam dengan serbuk kunyit dan garam, goreng seketika..
  2. Guna minyak yang tadi untuk menumis. Tumis kan bawang blend, bawang putih, halia, cili boh dan rempah-rempah..
  3. Masukkan kicap mengikut citarasa dan sos tiram. Tambah sedikit air..
  4. Kemudian, masukkan garam dan gula. Kemudian masukkan ayam yang telah digoreng tadi. Gaul rata.Tambahkan lobak merah, bawang dan daun bawang..
  5. Siap untuk dihidang..

Kacau dan tutup, biarkan sehingga ayam menjadi empuk. Kalau disebut resepi ayam masak kicap , teringat kepada anak-anak saudara saya yang menjadi kegemaran mereka. Tak perlukan lauk lain,cukup dengan ayam kicap,bertambah nasi dimakan mereka. Bila sudah mendidih, masukkan ayam, kicap dan bahan-bahan lain. Pastikan masak dengan api kecil supaya stok pati ayam meresap ke dalam ayam.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Masak Kicap ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!