Home

Cara Memasak Ayam Goreng Ala Kentucky Mudah 5 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam Goreng Ala Kentucky di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Goreng Ala Kentucky yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Ayam Goreng Ala Kentucky - velavinkabakery.com

5 Bahan - Bahan Resepi Ayam Goreng Ala Kentucky

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Goreng Ala Kentucky ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 5 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 24 - ketul ayam.
  2. Sedia 1/2 kg - tepung serbaguna Kentucky.
  3. Sedia 3 - biji telur.
  4. Sedia 3 - sudu besar air.
  5. Sedia 700 ml - minyak masak.

5 Step by Step Ayam Goreng Ala Kentucky

Dah ada 5 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Goreng Ala Kentucky pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Ni tepung Kentucky tu. Memang rasa macam ayam kfc perasa original..
  2. Ayam dikukus selama 30-40minit. (Tujuannya untuk bagi ayam tu masak separuh @ 3/4masak. Jadi tempoh menggoreng tidak lama).
  3. Ayam dicelup dengan telur (campur air) dan kemudian disalut dengan tepung Kentucky. Kemudian dicelup sekali lagi dengan telur dan disalut dengan tepung Kentucky (tujuan untuk hasilkan tepung gorengan yang lebih tebal dan rangup).
  4. Panaskan minyak di dalam kuali dan goreng ayam sehingga garing (goreng dengan api yang sederhana dan sentiasa balik2 kan ayam supaya tepung gorengan tidak hangit). Angkat dan toskan minyak. Ulangi langkah ini sehingga semua ayam habis..
  5. Siap untuk dihidangkan. Selamat mencuba 😋.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Goreng Ala Kentucky ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!