Home

Resepi Nasi Ayam Mudah 45 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Nasi Ayam di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi Ayam yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Nasi Ayam - velavinkabakery.com

45 Bahan - Bahan Resepi Nasi Ayam

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi Ayam ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 45 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan Ayam.
  2. Sedia 1 - ekor ayam.
  3. Sedia 2 - inci halia*.
  4. Sedia 5 ulas - bawang putih*.
  5. Sedia 5-6 ulas - bawang merah*.
  6. Sedia - Bahan Perap Ayam.
  7. Sedia 2 tbs - sos tiram.
  8. Sedia 2 tbs - kicap cair.
  9. Sedia 2 tbs - kicap manis.
  10. Sedia 1-2 tbs - madu.
  11. Sedia 1-2 tbs - minyak bijan.
  12. Sedia - Bahan Nasi Ayam.
  13. Sedia 3-5 - pot beras (dibasuh dan tos).
  14. Sedia 2 - tbs/ lebih mentega/ minyak.
  15. Sedia - Ketulan lemak ayam.
  16. Sedia 5 ulas - bawang merah*.
  17. Sedia 3 ulas - bawang putih*.
  18. Sedia 2 - inci halia*.
  19. Sedia 2 helai - daun pandan.
  20. Sedia 1/4 cawan - susu segar.
  21. Sedia 1 - kiub pati ayam.
  22. Sedia 1 - sudu kecil garam.
  23. Sedia - Buah pelaga.
  24. Sedia - Kayu manis.
  25. Sedia - Bunga lawang.
  26. Sedia - Air rebusan ayam mengikut sukatan beras.
  27. Sedia - Gula batu/ gula pasir.
  28. Sedia - Secubit serbuk kunyit.
  29. Sedia - Bahan Sambal Lada.
  30. Sedia 5 - biji cili merah*.
  31. Sedia 2 - biji cili padi*.
  32. Sedia 5 ulas - bawang putih*.
  33. Sedia 1 - inci halia*.
  34. Sedia 1 tsp - cuka (saya guna cuka apple).
  35. Sedia 1 tsp - garam.
  36. Sedia 2 tsp - gula.
  37. Sedia 1 - ketul gula batu.
  38. Sedia 1-2 cawan - air rebusan ayam.
  39. Sedia 2 tbs - sos cili thai (optional).
  40. Sedia - Bahan Sup.
  41. Sedia - Air rebusan ayam.
  42. Sedia 1 - kiub ayam.
  43. Sedia Daun - sup.
  44. Sedia - Garam.
  45. Sedia 1 - bunjut rempah sup bunjut.

8 Cara Membuat Nasi Ayam

Dah ada 45 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi Ayam pula. Simple saja cuma 8 langkah.

  1. Untuk bahan Ayam, kisar bahan yang bertanda *. Gaulkan pada ayam dan perap seketika (anggaran 30 minit). Sementara itu, jerang air di dalam periuk. Apabila mendidih, masukkan ayam beserta bahan ayam tadi. Rebus sehingga separuh masak, angkat dan toskan. Simpan air rebusan..
  2. Ayam yang telah direbus, di gaul sebati dengan bahan perap ayam. Kemudian ditoskan biar kering (anggaran sekurang2nya sejam, tapi kalau tak sempat macam saya, tibai je la tak sampai sejam pun...😂😂😂😂).
  3. Ayam kemudiannya di goreng secara deep fry. Tapi kalau konon ala-ala diet macam saya, bleh la digrillkan ajer dlm oven atau airfryer. Lepas digrill, baru dipotong-potong mcm kat kedai tu...saya tabur sikit rosemary atas ayam masa nak grill tu..
  4. Air kicap lebihan perap ayam tadi dimasak hingga mendidih. Sesuaikan rasa dengan gula dan garam. Siap..
  5. Untuk nasi, saya gunakan periuk Noxxa. Kisarkan bahan yang bertanda *. Setkan periuk pada mode fry. Kemudian, masukkan mentega dan lemak ayam dlm periuk. Tumiskan bahan yang dikisar tadi bersama buah pelaga, kayu manis, bunga lawang, dan daun pandan..
  6. Setelah wangi, masukkan air rebusan ayam, susu segar, kiub ayam, garam, serbuk kunyit dan gula batu. Serbuk kunyit tak perlu terlalu banyak. Cukup sekadar untuk warnakan nasi saja. Tunggu hingga mendidih, masukkan beras dan masak seperti biasa. Untuk periuk Noxxa, setkan pada mode high pressure selama 8 minit. Siap..
  7. Untuk sambal lada, kisar bahan yang bertanda *. Masukkan ke dalam periuk bersama bahan-bahan lain. Masak sehingga capai kepekatan yang disukai. Siap..
  8. Untuk sup pula, panaskan air rebusan ayam dan masukkan semua bahan. Perasakan dengan garam. Siap..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi Ayam ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!