Home

Cara Membuat Wanton, Mee wantan versi PKP Mudah 45 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Enak.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Wanton, Mee wantan versi PKP di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Wanton, Mee wantan versi PKP yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Home cook dry wantan mee without Char Siew and Wantan. Ini hari Jalan pusing keliling carik makan. Jumpa Satu tokey bikin mee wantan soup.

Wanton, Mee wantan versi PKP - velavinkabakery.com Similar to hokkien mee, bak chor mee. Cooking Wonton noodles at home is not that difficult. Simply boil the noodles and take a couple of minutes to mix the delicious sauce and there you have it.

45 Ingredients of Resepi Wanton, Mee wantan versi PKP

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Wanton, Mee wantan versi PKP ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 45 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Wanton.
  2. Sedia - Kulit wanton/ dumpling - beli jer banyak kat gaint, mydin.
  3. Sedia 6 - ekor udang besar di cincang halus.
  4. Sedia 3 - sudu besar isi ayam cincang.
  5. Sedia Batang - daun bawang di racik halus.
  6. Sedia - Beberapa titik minyak bijan.
  7. Sedia - Stgh sudu kecil sos tiram.
  8. Sedia - Stgh sudu kecil serbuk lada putih.
  9. Sedia - Garam.
  10. Sedia - Ayam bakar kicap.
  11. Sedia 2 - ketul ayam.
  12. Sedia 2 - bijik bwg putih ditumbuk dgn sdikit halia.
  13. Sedia 1 - sudu besar kicap pekat ABC.
  14. Sedia - Setengah sudu besar sos tiram.
  15. Sedia 1 - sudu besar kicap lemak jalen.
  16. Sedia 1 - sudu besar madu.
  17. Sedia Sedikit - serbuk lada hitam.
  18. Sedia 1 - sudu kecik cili flakes.
  19. Sedia - Garam.
  20. Sedia 1 - sudu kecil minyak masak.
  21. Sedia - Mee wanton.
  22. Sedia - Mee wanton - beli jer.
  23. Sedia 4 - biji bawang putih.
  24. Sedia 3 - Cendawan shitake kering, rendam Dan potong.
  25. Sedia 2 - sudu besar kicap pekat abc.
  26. Sedia 2 - sudu besar kicap lemak jalen.
  27. Sedia 1 - sudu kecil sos tiram.
  28. Sedia - Beberapa titis minyak bijan.
  29. Sedia - Sedikti serbuk lada putih.
  30. Sedia 1 - sudu kecil tepung jagung yg dibancuh air.
  31. Sedia - Gula/garam.
  32. Sedia - Sup wanton.
  33. Sedia - Wanton Yang dah siap.
  34. Sedia - Air Rebusan ayam.
  35. Sedia - Minyak Bawang putih.
  36. Sedia Batang - daun bawang.
  37. Sedia - Serbuk lada hitam.
  38. Sedia - Garam.
  39. Sedia - Sawi celur.
  40. Sedia - lada jeruk.
  41. Sedia - Lada hijau besar.
  42. Sedia 1 - sudu kecil gula.
  43. Sedia 1 - sudu kecil cuka.
  44. Sedia 1 - sudu kecil Kicap Cair.
  45. Sedia Sedikit - air.

Wantan Mee ni sedap kalau makan time breakfast atau masa lepak dekat kedai. In Malaysia, it is popularly known as 'wantan mee'. Different wonton noodles in Hong Kong, Singapore and Malaysia. The wanton mee restaurant is air-conditioned and spacious with tables well spaced out.

8 Cara - Cara Wanton, Mee wantan versi PKP

Dah ada 45 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Wanton, Mee wantan versi PKP pula. Simple saja cuma 8 langkah.

  1. Utk isi wantan, satukan semua bahan dalam bekas, gaul rata, kemudian korg buatlah ikot suka korg nak bentuk apa. Abg terlupa ambik gambo. Nie Dr Google je. Dah habis masukkan inti. Tutup bekas dgn penutup/tuala basah. Tkot kering. Ketepikan.
  2. Ayam bakar. Untuk ayam kita rebus ayam dengan bawang putih Dan halia yg di tumbuk. Rebus stgh masak, ambik ayam Dan toskan. Air rebusan akan digunakan utk buat sup. Tapis air rebusan Dan ambik bawang putih Dan halia utk diperap bersama dgn bahan perapan. Campurkan semua bahan perapan ayam Dan biarkan selama sejam. Sebelum di bakar pada oven sehingga keperangan..
  3. Kuah kicap mee wantan. Goreng dulu bawang putih cincang sehingga garing Dan angkat beserta dgn minyak. Ini di panggil minyak bawang putih. Ketepikan. Satukan semua bahan tadi Dan masak sehingga cendawan masak. Letak sedikit air jika terlalu pekat. Dan masukkan setengah minyak bawang putih tadi beserta bawangnya. Lagi stgh masukkan dalam sup. Bila cendawan Dan masak. Tuangkan tepung jagung Dan masak sehingga pekat. Matikan api Dan masukkan mee wantan yg telah di celur. Siap.
  4. Sup. Satukan air rebusan dgn bahan2 Dan masukkan minyak bawang putiih. Bila. Dah mendidih, masukkan wantan yg telah di siapkan. Perasakan dgn gula garam. Tggu sampai wantan masak. Siap.
  5. Wantan juga boleh di goreng atau di stim. Jika takd stim boleh gunakan kaedah ini. Ambil flat Pan, renjiskan sedikit minyak. Dan letak wantan tadi. Tutup sekejap dan tuangkan sedikit air panas ke dalam kuali. Utk effect stim. Tutup kuali. Biarkan sehingga air tadi tersejat. Wantan masak. Siap.
  6. Cili jeruk. Potong cili hijau kasar2 dan satukan dengan smua bahan tadi. Buat sedikit awal. Supaya cili sempat menjeruk. Siap.
  7. Rebus sawi sehingga masam dan terus celup pada air sejuk. Utk elakkan warna menjadi pucat.
  8. Hidangkan. Siap.

The menu is a simple affair. There is wantan mee, fried wantans, boled wantans and wantan The wantan noodles dry and wantan mee soup had the same basic ingredients. The egg noodles were nice and springy. Since then it has been the delight for local residents and a must-try for visitors. This Malaysian wonton noodles (wantan mee) tastes just like the best restaurants and street hawkers.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Wanton, Mee wantan versi PKP ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!