Home

Resepi Rendang Ayam Cili Padi Mudah 5 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Rendang Ayam Cili Padi di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Rendang Ayam Cili Padi yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Rendang Ayam Cili Padi - velavinkabakery.com

13 Ingredients of Resepi Rendang Ayam Cili Padi

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Rendang Ayam Cili Padi ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 13 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - ekor ayam.
  2. Sedia 1 kotak - santan.
  3. Sedia 5 batang - serai.
  4. Sedia 7 - biji bawang kecil.
  5. Sedia 5 ulas - bawang putih.
  6. Sedia - Sehelai daun kunyit.
  7. Sedia 2 helai - daun limau purut-koyak2kan saja.
  8. Sedia 20 batang - Cili padi (kalau nak lagi pedas tambah lagi).
  9. Sedia 1 - inci halia.
  10. Sedia 1 - inci kunyit hidup.
  11. Sedia 1 - inci lengkuas.
  12. Sedia 2 sudu teh - garam.
  13. Sedia 1 cawan - minyak masak.

5 Step by Step Rendang Ayam Cili Padi

Dah ada 13 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Rendang Ayam Cili Padi pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Cili api, kunyit, halia, 2 batang serai, 3 biji bawang merah, 2 ulas bawang putih - blend hancur..
  2. 2 batang serai, daun kunyit, bawang merah, bawang putih yg lebih tadi hiris halus. Ketuk lengkuas dan serai yg lagi sebatang..
  3. Panaskan 1 cawan minyak masak. Tumis bahan-bahan yang dihiris, bersama lengkuas dan serai yg diketuk tadi (kecuali kunyit dan daun limau). Bila bahan2 tu dah naik bau, dah pecah minyak masukkan ayam. Kecutkan ayam bersama bahan2 tu, tambah air 1 cawan. Masukkan garam.
  4. Masykkan santan. Kacau-kacaukan hingga sebati. Tambah air 2 cawan. Masak hingga hampir kering..
  5. Masukkan daun kunyit dan daun limau purut. Gaul-gaul dan biarkan hingga kuah kering sikit. (Ikut kalau suka basah/berkuah-saya suka berkuah nak makan dengan nasi impit). Tutup api dan hidangkan..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Rendang Ayam Cili Padi ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!