Home

Cara Membuat Ayam Goreng Kunyit Rangup Mudah 8 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam Goreng Kunyit Rangup di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Goreng Kunyit Rangup yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Cara Masak Ayam Goreng Kunyit Paling Rangup, 'Simple' & Sedap. Ayam Goreng Kunyit ini bila dah sejuk pun tetap rangup. Kadang-kadang dia order ayam goreng kunyit, daging goreng kunyit atau sotong goreng kunyit.

Ayam Goreng Kunyit Rangup - velavinkabakery.com Beserta cara untuk menyediakan sambal belacan dan sup kosong. Resep Ayam Goreng - Untuk mengolah makanan berbahankan ayam memang ada banyak sekali caranya, bahkan karena di Indonesia terkenal akan rempat-rempah yang sangat kaya maka ayam itu sendiri bisa di hidangkan dengan cita rasa manis, gurih, berkuah kental hingga dominan rasa pedas. "Teringin ayam goreng kunyit, tapi bila masak mesti tak jadi macam dekat kedai yang orang jual tu…". Bukan sahaja orang dewasa malah kanak-kanak juga menggemari masakan ayam goreng kunyit rangup macam yang dijual di kedai makan.

8 Ingredients of Resepi Ayam Goreng Kunyit Rangup

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Goreng Kunyit Rangup ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 8 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 - ekor ayam.
  2. Sedia 2 - sudu serbuk kunyit.
  3. Sedia 2 - sudu serbuk kari.
  4. Sedia 1 - sudu jintan kasar.
  5. Sedia 1 - sudu ketumbar.
  6. Sedia 1 - sudu Garam.
  7. Sedia 1 - sudu serbuk perasa.
  8. Sedia 1 - sudu tepung jagung.

Cara Membuat Ayam Goreng Kunyit. saya sendiri sangat suka mencuba resipi turun-temurun atau resipi masakan baru yang sedang popular. saya selalu membeli majalah-majalah resipi dan sering membaca blog resipi dari cina, singapura, brunei, dan indonesia. Sajian ayam goreng kunyit mungkin sudah lagi tak asing ditelinga anda. Sajian ayam yang khas dengan warna kuning dan garing ini, memang memiliki citarasa Nah, untuk anda yang penasaran ingin tahu seperti apa resep membuat ayam goreng kunyit yang garing dan renyah, maka mari. Resepi ayam goreng berempah ini sangat mudah.

4 Cara Memasak Ayam Goreng Kunyit Rangup

Dah ada 8 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Goreng Kunyit Rangup pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Ayam di potong kecil-kecil. Tumbuk ketumbar dan jintan kasar. Campurkan bersama serbuk kunyit, serbuk kari, garam dan serbuk perasa kedalam ayam..
  2. Perap dan simpan sebentar selama 30minit supaya ayam tersebut sebati..
  3. Setelah itu campurkan tepung jagung kedalam ayam tadi. Dan gaulkan sebati. Tepung ni yang buatkan dia rangup walaupun sejuk..
  4. Kemudian gorengkan ayam sehingga kekuningan dan angkat. Siap di hidang. Ayam goreng tadi boleh juga di gaulkan bersama sambal. Makan bersama nasi panas..

Tidak perlu pening kepala untuk memikirkannya. Selain itu, resepi ini juga tidak mempunyai sukatan. Boleh dikatakan semua suka menu ayam goreng kan. Daripada resepi ayam goreng berempah yang dihidangkan pada hari kenduri bersama lauk pauk lain Hari ini kami nak berikan resepi ayam goreng berempah berperisa best,rangup dan sangat sesuai nak dimakan dengan nasi putih atau nasi. Celup dalam kuning telur dan salut dengan tepung jagung.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Goreng Kunyit Rangup ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!