Home

Resepi Puding Roti Mudah 18 Bahan

Aneka Resepi Puding Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Puding Roti di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Puding Roti yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Lihat juga resep Puding roti tawar enak lainnya. Resep Puding Roti - Roti tawar merupakan makanan yang sangat praktis untuk disiapkan ketika sarapan. Tinggal ambil dua lembar roti tawar, oleskan selai atau margarin dan tambahkan meses.

Puding Roti - velavinkabakery.com Variasi puding sendiri sangat bermacam-macam dari puding buah, puding ubi, puding kacang hijau hingga puding roti. Cara membuat puding roti sendiri tergolong mudah dan praktis. Puding roti adalah salah satu makanan pencuci mulut yang paling menghibur di Amerika.

18 Bahan - Bahan Resepi Puding Roti

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Puding Roti ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 18 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 15 keping - roti dipotong atau disiat.
  2. Sedia 5 - biji telur(digaul rata perlahan menggunakan garfu.Cukup sekadar sebati antara putih dan kuning telur).
  3. Sedia 1 cawan - gula kastor.
  4. Sedia 3 cawan - susu segar + 1 cawan air suam.
  5. Sedia 1 - sudu besar butter.
  6. Sedia - (Panaskan sekadar untuk cair kan butter,kemudian biarkan sejuk).
  7. Sedia 1 - sudu kecil vanilla esen.
  8. Sedia 1/2 - sudu kecil nutmeg powder.
  9. Sedia 1 - sudu kecil cinnamon powder.
  10. Sedia - secubit garam.
  11. Sedia Sedikit - kismis.
  12. Sedia - Resipi Sos Kastard Vanila.
  13. Sedia 2 cawan - susu segar.
  14. Sedia 1 cawan - air.
  15. Sedia 3 - sudu besar gula kastor.
  16. Sedia - secubit garam.
  17. Sedia 1 - sudu kecil esen vanila.
  18. Sedia 3 - sudu besar tepung kastard.

Hangat dan mengundang, dan dengan saus dessert atau whipped cream, itu tidak bisa dikalahkan. Penikmat kuliner, mungkin sudah tak lagi asing dengan hidangan pudding. Nah, bagi anda yang ingin menyimak seperti apa resep sajian pudding roti kukus yang lembut dan enak. Sendukkan puding roti yang telah masak kedalam pinggan dan curahkan sos kastad diatas puding roti tadi.

9 Instructions Puding Roti

Dah ada 18 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Puding Roti pula. Simple saja cuma 9 langkah.

  1. Panaskan oven suhu 180’c.
  2. Susunkan roti yang telah dipotong atau disiat ke dalam loyang.(saya menggunakan mangkuk aluminium foil)..
  3. Satukan kesemua bahan-bahan kecuali kismis.Gaul perlahan-lahan hingga larut dan sebati..
  4. Tapis dan tuang adunan telur dan susu ke dalam loyang yang berisi roti tadi..
  5. Taburkan kismis diatasnya.Bakar sehingga masak mengikut suhu oven masing-masing.Mengikut suhu oven saya,saya bakar selama 35minit..
  6. Sementara itu,kita boleh sediakan sos kastard vanilla.
  7. Campurkan kesemua bahan-bahan kedalam periuk.Gaul sebati dan masak diatas dapur gas dengan menggunakan api perlahan.Pastikan anda sentiasa gaul adunan agar tidak berketul..
  8. Bila sos sudah menggelegak,matikan api,simpan sos dalam bekas tertutup dan sejukkan..
  9. Sila mencuba 🙂.

Resepi resepi menarik yang patut anda cuba! Puding roti adalah sejenis hidangan pencuci mulut yang sangat cepat disediakan dan rasanya pun sangat sedap. Boleh klik di SINI dan di SINI. Puding dengan roti tentunya akan menjadi perpaduan yang baik dengan rasa yang menyegarkan Membuat puding roti tidak begitu sulit, silahkan pelajari resep puding roti berikut ini dan cobalah. Puding roti ini bertambah sedap jika kena dengan sos kastardnya.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Puding Roti ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!