Home

Cara Membuat Kuih Lapis Tembikai Cepat 6 Langkah

Aneka Resepi Kuih Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Kuih Lapis Tembikai di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kuih Lapis Tembikai yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Kek lapis ni sy bg nama Apink. Resepi asal dr kek lapis tembikai cheese sy skip kismis je. D bw ni sy share resepi nya 💋Kek lapis.

Kuih Lapis Tembikai - velavinkabakery.com Kuih lapis is a traditional Asian dessert popular in Malaysia, Indonesia, and Singapore. It is usually prepared as a layered cake consisting of rice flour. Kuih lapis gardenia.. السلام عليكم Selamat petang kawan-kawan.

12 Bahan - Bahan Resepi Kuih Lapis Tembikai

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kuih Lapis Tembikai ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 12 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 2 - cwn tepung beras.
  2. Sedia 1/2 - cwn tepung gandum.
  3. Sedia 1/2 - cwn tepung jagung.
  4. Sedia 3 - sudu besar tepung ubi.
  5. Sedia 5 - cwn santan.
  6. Sedia - (1 1/2 cwn santan pekat + 3 1/2 cwn air).
  7. Sedia 1 1/3 - cwn gula.
  8. Sedia 1/2 sudu teh - garam halus.
  9. Sedia 1 sudu teh - perisa ros.
  10. Sedia - beberapa titik pewarna merah & hijau.
  11. Sedia 1/2 sudu teh - bijan hitam.
  12. Sedia - (boleh guna coklat chips @ selasih sebagai biji tembikai).

Bersiaran kembali setelah seminggu kita semua menyambut Aidiladha. Apa khabar semua. satu lagi resepi.kuih PUTERI AYU.cantikkan nama kuih ini. Kuih Lapis Sedap Lemak Dan Lembut Sukatan Cawan. Marilah kita belajar buat kuih lapis pula, kuih lapis simple dua warna yang biasa kita makan waktu minum petang, makan dengan kopi 'O' pun sedap..kuih lapis and ang ku kuih, the vastly underappreciated steamed kuih jagung is one of the most Fun fact: the topmost lapis is removed after steaming to ensure that the rest of the layers remain soft.

6 Cara Memasak Kuih Lapis Tembikai

Dah ada 12 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kuih Lapis Tembikai pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Satukan semua bhn2 kecuali pewarna & bijan. Kacau sebati & tapiskan.
  2. Bahagikan adunan kpd 3 bahagian. Hijau 175ml (2 lapis) putih 175ml (2 lapis) & merah 175ml (4 lapis) Bermakna ada 8 lapis semuanya.
  3. Didihkan pengukus. Sapu loyang saiz 9" dgn sedikit minyak. Tuang adunan hijau dulu 175ml. Kukus 5 minit. Buka & tuang 175ml lagi. Kukus semula 5 minit.
  4. Tuang adunan putih & kukus 5 minit. Ulang semula 175ml & kukus lagi 5 minit.
  5. Kemudian, tuang adunan merah 175ml. Kukus 5 minit. Ulang langkah yg sama hingga 4 lapis. Lapisan terakhir kukus dulu 2 minit, selepas tu tabur bijan. Kukus semula 15 minit.
  6. Buka penutup pengukus & kukus lagi 5 minit utk dapatkan permukaan yg licin & kering drp wap air. Sejukkan di dlm peti ais baru dikeluarkan drp loyang & potong.

Find kuih lapis stock images in HD and millions of other royalty-free stock photos, illustrations and vectors in the Shutterstock collection. Kuih lapis merupakan sejenis kuih yang terdapat di Malaysia. Kuih ini terdiri daripada beberapa lapisan bumi dan boleh didapati dalam berbagai-bagai warna, namun warna merah ialah warna tradisional dan sedap lagi menyedapkan. Resepi Kuih Lapis Istimewa (Mudah dan Sedap). Anda pernah makan kuih Bukan mudah untuk mendapatkan kuih lapis yang sedap.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kuih Lapis Tembikai ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!