Home

Resepi Nasi Ayam Sedap 5 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Nasi Ayam di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi Ayam yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Nasi ayam sedia untuk dihidang bersama kicap dan air lada. Nasi ayam Lagend aruah mak wajib try sedap gila #nasiayam #caramasaknasiayam #homecook #Easycook. Anak anak saya memang suka makan nasi ayam dan sepertinya mereka tidak pernah jemu jemu.

Nasi Ayam - velavinkabakery.com Padahal tidak semestinya demikian, karena nasi tim juga sebetulnya cocok dinikmati siapa saja. Nasi Ayam Bu Wido. [image source]. Nasi ayam adalah satu menu yang digemari ramai.

17 Ingredients of Resepi Nasi Ayam

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi Ayam ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 17 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Ayam.
  2. Sedia 3 - ketul ayam bahagian peha.
  3. Sedia 3 - pot beras.
  4. Sedia 1/2 cawan - kicap.
  5. Sedia 5 ulas - bawang kecil.
  6. Sedia 2 ulas - bawang putih.
  7. Sedia 1/2 - inci halia.
  8. Sedia 2 - tangkai daun sup.
  9. Sedia 1/2 - sudu kecil garam.
  10. Sedia 1 - biji tomato.
  11. Sedia - Salad (kat rumah takde salad, saya guna kobis).
  12. Sedia - Cili.
  13. Sedia 5 batang - cili merah.
  14. Sedia 2 ulas - bawang putih.
  15. Sedia 1 - sudu besar asam jawa Adabi.
  16. Sedia 1/2 - sudu besar gula.
  17. Sedia 1/2 - sudu kecil garam.

Secara peribadi, saya menyukai resepi nasi ayam kerana ianya mudah, lebih-lebih lagi apabila saya menghadapi hari-hari yang sibuk. Nasi ayam hainan merupakan salah satu makanan khas dari Singapore. Berdasarkan sejarahnya resep nasi ayam hainan biasanya tersaji di tempat-tempat makan atau restoran chinese food. Resepi Nasi Ayam yang memang pasti sedap dan sangat sesuai dihidangkan untuk majlis-majlis tertentu.

5 Cara - Cara Nasi Ayam

Dah ada 17 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi Ayam pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Bawang merah, bawang putih dan halia ditumbuk hingga lumat. Panaskan minyak dan tumis hingga naik bau. Masukkan ayam dan 6 gelas air. Rebus hingga ayam masak. Boleh lebihkan air sebab kita akan guna untuk masak nasi dan sup untuk hidang..
  2. Keluarkan ayam. Perap dengan kicap dan sos tiram selama 30 minit. Goreng ayam hingga garing. Angkat dan potong kecil-kecil. Kicap perapan jangan buang..
  3. Untuk nasi, selepas beras dibasuh isikan air menggunakan sup ayam tadi. Saya masak macam biasa, guna periuk elektrik. Untuk sup pula, gunakan sup yang kita dah buat rebus ayam tadi. Taburkan daun sup..
  4. Untuk buat kicap, guna kicap lebihan perap ayam, cuma tambahkan lagi kicap dan 5 sudu sup ayam..
  5. Untuk cili, blend cili, bawang putih dan air asam jawa. Kemudian perasakan dengan garam dan gula. Dah siap boleh hidangkan..

Sangat berbaloi mencuba resepi ini walaupun nampak sukar dan munggunakan bahan yang. Nasi ayam memang menjadi kegemaran seluruh rakyat Malaysia tidak kiralah Cina, Melayu, India, Iban, Kadazan dan bangsa lain. Ada yang mengatakan sejarah nasi ayam berasal dari negara China. Nasi bakar adalah masakan khas Indonesia yang bisa dijumpai dimana saja, terutama Pulau Jawa. Aroma harum dari nasi dibungkus daun pisang yang dibakar semakin nikmat saat dipadu ayam.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi Ayam ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!