Home

Cara Memasak Koci labu bersalut santan Sedap 4 Langkah

Aneka Resepi Kuih Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Koci labu bersalut santan di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Koci labu bersalut santan yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Kuih koci ini dohnya boleh dipelbagaikan. Buat santan terlebih dahulu sebelum masakkan doh didalam air. Sebabnya bila doh dah masak kene terus masukkan dalam santan bagi elakkan kuih.

Koci labu bersalut santan - velavinkabakery.com Rasanya yang lezat akan senantiasa memanjakan lidah anda. Lihat juga resep Sayur Santan Labu Siam Tahu enak lainnya. Resep Sayur Labu Santan adalah salah satu resep sayuran yang berbahan dasar dari labu yang ditambah dengan kuah santan yang memberikan Jadi jika Anda sedang mencari resep masakan berkuah dan berbahan dasar dari sayuran, maka Resep Sayur Labu Santan berikut ini sangat cocok.

14 Ingredients of Resepi Koci labu bersalut santan

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Koci labu bersalut santan ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 14 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - biji kelapa (dimesin).
  2. Sedia 1 cawan - gula merah.
  3. Sedia 2 helai - daun pandan.
  4. Sedia 1 cawan - air.
  5. Sedia - Inti kelapa.
  6. Sedia 1 kg - tepung pulut (1 bungkus).
  7. Sedia - Air putih untuk menguli doh.
  8. Sedia Sedikit - garam.
  9. Sedia - Pulut.
  10. Sedia 1 kotak (200 ml) - santan.
  11. Sedia Sedikit - tepung jagung.
  12. Sedia Sedikit - garam.
  13. Sedia - Santan.
  14. Sedia Daun - pisang.

Assalamualaikum. korang suka makan labu tak? Dan kalau korang nak tahu labu ni juga adalah salah satu makanan kegemaran Rasullulah SAW kerana kat labu ni ada bermacam khasiat. Anas bin Malik sahabat dekat Rasulullah mengatakan, pernah ada seorang penjahit yang. Untuk pengetahuan anda, kuih koci ini terbahagi kepada dua iaitu koci labu dan koci pulut hitam.

4 Cara Penyediaan Koci labu bersalut santan

Dah ada 14 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Koci labu bersalut santan pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Cairkan gula merah dgn air di kuali. Letak daun pandan. Kemudian masukkan kelapa mudah yg telah diparut. Kacau sehingga sebati..
  2. 1bungkus tepung pulut hitam dibancuh bersama air. Air diletak sedikit2 sehingga menjadi doh lembut dan tidak melekit. Apabila sudah ok, boleh dibuat bentuk bulat dan isi inti kelapa di dalamnya..
  3. Selesai semua bentuk bulat dan di isi inti, kukus dalam masa 10 minit. Keluarkan dan salutkan dengan santan. Kemudian bungkus dengan daun pisang. Daun pisang terlebih dahulu di layur dan dipotong 4 segi, bentuk bulat dihujung. Dipotong mngikut saiz koci. Koci dikukus semula seketika 2-3 minit.
  4. Kuih koci siap sedia untuk di makan.

Kerana resepi ini mengandungi dua dua jenis kuih Masukkan air/santan cair sedikit demi sedikit sehingga doh tidak melekat di tangan. Ambil inti dan masukkan dalam doh. Resep memasak sayur santan dengan labu kuning tidak terlalu sulit untuk dibuat. Sayuran berbahan labu kuning juga memiliki banyak manfaat Namun, buah labu kuning juga dapat dimasak bersama santan sehingga menjadi hidangan yang gurih. Berikut resep sayur santan labu kuning yang dikutip.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Koci labu bersalut santan ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!