Home

Cara Membuat NuMee Ball & Mushroom Gravy Cepat 7 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi NuMee Ball & Mushroom Gravy di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan NuMee Ball & Mushroom Gravy yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

NuMee Ball & Mushroom Gravy - velavinkabakery.com

17 Bahan - Bahan Resepi NuMee Ball & Mushroom Gravy

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat NuMee Ball & Mushroom Gravy ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 17 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan NuMee Ball :.
  2. Sedia 100 gm - NuMee.
  3. Sedia 8 - ekor udang (dipotong halus).
  4. Sedia 1/2 - biji tomato (dipotong dadu).
  5. Sedia 1/2 - biji bawang besar (dipotong dadu).
  6. Sedia Sedikit - air.
  7. Sedia 50 gm - tepung gandum.
  8. Sedia 1 - biji telur ayam.
  9. Sedia - Bahan Mushroom Gravy :.
  10. Sedia 1/2 - biji bawang besar (dipotong dadu).
  11. Sedia 1 - biji bawang putih (dipotong dadu).
  12. Sedia 2 - biji cendawan shitake (dipotong dadu).
  13. Sedia Sedikit - tepung (untuk pekatkan kuah).
  14. Sedia 1 cawan - air.
  15. Sedia 1/2 kotak - santan.
  16. Sedia Sedikit - lada hitam.
  17. Sedia Sedikit - garam.

7 Cara - Cara NuMee Ball & Mushroom Gravy

Dah ada 17 bahan di atas? Mari tengok cara membuat NuMee Ball & Mushroom Gravy pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Bancuhkan tepung dengan air (macam nak buat Cucur tu) 🤭.
  2. Campurkan nuMee, tomato, bawang besar dan udang. Gaul sebati..
  3. Bentukkan bulat2 dan gaulkan dengan telur. Goreng sehingga garing..
  4. Untuk Mushroom Gravy : Tumiskan bawang merah, bawang putih dan cendawan Shitake sehingga naik bau..
  5. Masukkan tepung gandum dan air. Masak sehingga mendidih dan pekat..
  6. Masukkan santan, garam dan lada hitam. Masak sehingga mendidih. Tutup api dan sejukkan seketika..
  7. Hidangkan nuMee Ball di dalam pinggan bersama-sama dengan Mushroom Gravy. Selamat mencuba..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi NuMee Ball & Mushroom Gravy ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!