Home

Cara Memasak Mee Kari Ala Nyonya Cepat 5 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Mee Kari Ala Nyonya di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Mee Kari Ala Nyonya yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. #NyonyaCurryNoodles #MeeKariNyonya #LaksaCurry Selamat mencuba semua resepi Nyonya Curry Noodles Nyonya Laksa Curry Mee Kari Nyonya Style Masak Apa Kita. MUDAH SENANG TERAMAT SANGAT Cara me buat kuah mee kari yang tersenang. Lepas tu tumis sampai rempah tu.

Mee Kari Ala Nyonya - velavinkabakery.com Hidangan mi kari ala nyonya yang pastinya tidak muak dan sesuai dinikmati pada bila-bila masa. Vegetarian Nyonya Laksa, Nyonya Laksa, Laksa vegetarian, laksa dishes, noodle dishes, Malaysian laksa, Malaysian noodle dish, Food and Cooking, Noodles, Spices, Spicy, Herbs, Milk, Coconut, veggies, vegetarian, simmered. SEDAPP WEYYHH ♥ ALC ♥ (@atuklangcatering) добавил(-а) фото в свой аккаунт Instagram: "Mee Kari Nyonya.bukan sebarang mee kari.

33 Bahan - Bahan Resepi Mee Kari Ala Nyonya

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Mee Kari Ala Nyonya ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 33 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 2 - bungkus mee kuning.
  2. Sedia 5 - pokok sawi.
  3. Sedia 1 - pokok daun sup.
  4. Sedia 1 - pokok daun bawang.
  5. Sedia 3 - biji cili besar.
  6. Sedia 3 - ketul tauhu.
  7. Sedia - Bawang goreng.
  8. Sedia 5 - biji telur rebus.
  9. Sedia - Untuk kuah.
  10. Sedia 2 - tangkai daun kari.
  11. Sedia 2 batang - serai.
  12. Sedia 1 batang - kulit kayu manis.
  13. Sedia 2 - kuntum bunga lawang.
  14. Sedia 6 - biji bunga cengkih.
  15. Sedia 7 - biji buah pala.
  16. Sedia 5 - biji bawang holland *.
  17. Sedia 5 ulas - bawang putih *.
  18. Sedia 1 - inci halia *.
  19. Sedia 1 - inci lengkuas *.
  20. Sedia 20 - biji cili kering *.
  21. Sedia 1 - paket kecil rempah kari ikan *.
  22. Sedia 1 - paket kecil rempah kari ayam *.
  23. Sedia - Segenggam udang kering *.
  24. Sedia 500 gm - isi kering.
  25. Sedia 3 - ketul fishcake.
  26. Sedia 1 - paket fish ball.
  27. Sedia 1 - ketul kiuh ayam.
  28. Sedia 1 - ketul kiub ikan bilis.
  29. Sedia 1 kotak - kecil santan.
  30. Sedia 3 1/2 - sudu besar garam.
  31. Sedia 3 - sudu besar gula.
  32. Sedia - Air secukupnya.
  33. Sedia - Minyak untuk menumis.

Mee kari ni tidak terlalu lemak maksudnya tidak banyak…" Mee Kari Ala Nyonya. Inilah mi kari nyonya. korang cubalah. memang sedap giler tau. kjee puji sebab bukan resipi ciptaan kjee tapi orang punya. tapi masa hidang kuah dia mesti panas tahap mengelak gitu. aduh maleh nak citer lah. Tahukah anda bahawa mee kari adalah resepi yang dibawa oleh pedagang Cina? Ya, pedagang Cina yang ingin bereksperimentasi dengan rempah ratus yang dibawa oleh pedagang India.

5 Instructions Mee Kari Ala Nyonya

Dah ada 33 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Mee Kari Ala Nyonya pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Mula-mula goreng tauhu, rebus telur, celur sayur, celur mee kuning, potong daun sup dan daun bawang serta cili merah..
  2. Blend hancur yang bertanda*.
  3. Tumis daun kari, serai dan 4 sekawan. Setelah garing, masukkan bahan blend. Masak hingga rempah masak..
  4. Setelah itu, masukkan kiub pati ayam dan kiub pati ikan bilis. Masukkan air secukupnya. Setelah mendidih, masukkan kerang, fish cake dan fish ball..
  5. Setelah mendidih, masukkan santan, gula dan garam. Biar betul-betul masak dan siap..

Sehingga kini, mee kari semestinya menjadi pilihan rakyat Malaysia kerana rasanya yang pedas berlemak. Kami pasti ramai pembaca disini sukakan mee kari, betul tak? Sebenarnya terdapat pelbagai style masakan mee kari ini, yang paling terkenal pastilah mee kari ala nyonya. Mee kari yang saya nak buat hari ni sangat senang dan cepat disediakan. Sesuai la untuk sesiapa yang balik kerja lewat tapi nak sediakan juadah Ok sesiapa nak buat mee kari @ bihun kari boleh la cuba resepi yang simple ni.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Mee Kari Ala Nyonya ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!