Home

Cara Membuat Mee Basah Sabah Cepat 16 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Mee Basah Sabah di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Mee Basah Sabah yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Mee Basah Sabah - velavinkabakery.com

18 Bahan - Bahan Resepi Mee Basah Sabah

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Mee Basah Sabah ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 18 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Mee.
  2. Sedia - Mee Kuning Gardenia (jenama lain pun boleh) 1packet.
  3. Sedia - Bawang putih 2 diketuk.
  4. Sedia 3 sudu makan - kicap manis.
  5. Sedia - Kuah.
  6. Sedia - Bawang putih 4 ulas yg dihiris/dicincang.
  7. Sedia - Ayam yg dipotong kecil.
  8. Sedia - Udang (pilihan).
  9. Sedia - Sotong (pilihan).
  10. Sedia - Fishcake (pilihan).
  11. Sedia - Bunga kobis*, Lobak*, Baby Sawi*.
  12. Sedia - yang ditanda * tu terpulang nak guna sayur apa ye.
  13. Sedia 1 - kiub pati ayam.
  14. Sedia - Air tepung jagung (lebih kurang 1sudu makan tepung jagung).
  15. Sedia - Pelengkap.
  16. Sedia 3-5 - cili padi (ikutlah nak pedas mana).
  17. Sedia - Limau kasturi.
  18. Sedia - Garam.

16 Cara - Cara Mee Basah Sabah

Dah ada 18 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Mee Basah Sabah pula. Simple saja cuma 16 langkah.

  1. Buat bahagian kuah dulu. Panaskan 3 sudu makan minyak..
  2. Tumis bawang putih..
  3. Masukkan ayam, fishcake, etc (lauk) *jangan masukkan seafood dulu.
  4. Masukkan air 2 cawan, ikut lah nak banyak mana kuah nya..
  5. Masukkan sayur mayur..
  6. Masukkan seafood..
  7. Masukkan 1kiub pati ayam, garam dan perasa, rasa kuah tu sikit kalau dah ok..
  8. Masukkan air tepung jagung bagi pekat kuahnya. Then, dah siap! Ketepikan..
  9. Untuk Mee. Panaskan minyak 3 sudu makan..
  10. Tumis bawang putih yg diketuk tadi..
  11. Masukkan mee kuning gardenia..
  12. Gaul cepat-cepat agar mee tak melekat dekat kuali..
  13. Sebatikan dengan kicap manis 3sudu makan..
  14. Gaul lagi sehingga masak/garing. Dah siap..
  15. Hidangkan mee bersama kuah, dan bahan pelengkap tadi, kalau nak lebih sedap tambah black pepper..
  16. Tambahan : biasanya sebelum masukkan air tepung jagung tadi, saya ambil sedikit kuah untuk ditambah ke dalam bahan pelengkap tadi. Ikut kesesuaian masing-masing. Selamat menjamu selera!.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Mee Basah Sabah ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!