Home

Resepi Homemade PAN MEE Sedap 7 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Homemade PAN MEE di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Homemade PAN MEE yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Simple soupy flat noodles, we call it Pan Mee. The noodle is made from flour, egg, water & oil. In this video, we use only anchovies (ikan bilis).

Homemade PAN MEE - velavinkabakery.com Since now I am living away from home I got to find my own way in satisfying. Pan Mee is not a name familiar in Klang. While PJ and KL calls these noodles pan mee (thick, thin strips or hand cut/torn), in Klang, it's called Qi Mee (Fresh Noodles, thin or thick) or Mee Hoon Kueh.

23 Bahan - Bahan Resepi Homemade PAN MEE

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Homemade PAN MEE ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 23 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan-Bahan Mee tepung simple.
  2. Sedia 1 cawan - tepung gandum.
  3. Sedia 1 sudu makan - maggi Cukup Rasa.
  4. Sedia 2 sudu makan - minyak masak.
  5. Sedia 1 cawan - air putih (masukkan sedikit demi sedikit).
  6. Sedia - Bahan-Bahan Kuah SUP PAN MEE.
  7. Sedia 100 gram - isi ayam (main agak-agak ja).
  8. Sedia 1 - sudu tpg jagung,sdkit serbuk lada hitam (perap ayam agar soft).
  9. Sedia 2 - biji bawang merah (potong cincang).
  10. Sedia 3 ulas - bawang putih (potong cincang).
  11. Sedia 1 - genggam bilis kering (ditumbuk ya sampai hancur).
  12. Sedia 1 - genggam bilis kering (Gred A siap kopek lebih baik).
  13. Sedia 1 - maggi kiub PATI AYAM (guna apa brand pun ok ja. hehe).
  14. Sedia 6 - tangkai daun pucuk manis.
  15. Sedia - Garam & ajinomoto (hah letak ikut rasa tekak korang ya. hehe).
  16. Sedia - nak bagitau ni kalo ade kiub bilis takyah tumbuk bilis lagi.
  17. Sedia - nak bagitau ni kalo ade kiub bilis takyah guna kiub pati ayam.
  18. Sedia - Lada PAN MEE.
  19. Sedia 4 - tangkai cili padi (potong hiris-hiris).
  20. Sedia 3 ulas - bawang putih.
  21. Sedia 1 sudu makan - kicap masin.
  22. Sedia 1 sudu makan - kicap manis.
  23. Sedia 2 - biji limau kasturi (belah dua).

Homemade 'Chilli Pan Mee' allows you to control the level of spiciness. When preparing the special chilli topping, remove the seeds and membranes of the chillies to reduce the spiciness. THE ART OF HOMEMADE NOODLES How to make Chinese Noodles At Home Recipe. Pumpkin Pan Mee & Shape Pan Mee for Toddler.

7 Step by Step Homemade PAN MEE

Dah ada 23 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Homemade PAN MEE pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Kita dahulukan buat tepung ya. ambilkan 1 cawan tepung gandum, 2 sudu makan maggi cukup rasa dan 2 sudu makan minyak masak seterusnya masukkan air putih sedikit demi sedikit sehingga menjadi doh dan tidak melekat di tangan ya..
  2. Doh mee tepung sudah menjadi. letakkan minyak masak sedikit di tangan anda lalu bahagikan kepada beberapa bahagian kecil. sesudah dibahagikan, letak sedikit tepung di atas dulang lepastue ambil tepung tadi dan ratakan guna roll. pastikan tidak tebal tidak nipis ya (korang main agak-agak la ya. hehe).
  3. Selepas doh di ratakan, boleh potong bahagikan kepada beberapa bahagian dalam bentuk memanjang ya. Dalam masa itu, panaskan air dan letak 1 sudu minyak masak (supaya mee tak lekat dan sy letak 1 sudu teh garam. hehe) masukkan mee tepung sehingga mendidih. jika mee tepung sudah masak boleh di tapiskan bagi hilang air. (guna tapi besi tau. hehe).
  4. Langkah seterusnya. jeng jeng jeng! jom masak kuah sup pula. letakkan minyak masak dalam kuali (ikut suka korang la brpa banyak) masukkan bawang merah & bawang putih yang di cincang sehingga naik bau. lepastu masukkan lagi ikan bilis kering yang ditumbuk (kacau-kacau kejap) pastue masukkan lagi isi ayam tadi dan gaul kejap barulah masukkan air putih ya ikut suka hati korang nak banyak mana. hehe dah tue korang masukkan kiub pati ayam, garam dan aji (pastikan secukup rasa la ya).
  5. Hah! dah mendidih2 sikit masukkan pula daun pucuk manis korang. agak2 pucuk dah masak. korang rasa. sedapkan! ala-ala kat restoran tu. skg dah boleh buat sendiri cuma perlu pakai tenaga je. hehehe..
  6. Okay skg kita goreng bilis pula utk letak kat atas pan mee nanti. dah siap goreng bilis? okay jom kita sediakan. ambil mangkuk, masukkan mee tepung dahulu pastue masukkan kuah sup, pastue atas dia tabur ngan ikan bilis ranggup korang ya. taraaa!!!! kan dah jadi hehehe. yeayyy korang terer la..
  7. Opsss! jgn lupa. buat lada tau biar rasa dia lebih letopsss giteww. bahan2 lada tu campur sekali pastue hidang skli ngan limau kasturi supaya ada rasa asam-asam sikit. okay dah siap. sedia di hidangkan. selamat mencuba! nyum nyum..

I wrote about how I was left with plenty of vegetables and a big butternut squash yesterday when I posted recipe of Butternut Squash S. #MeeTepungCina Homemade PAN MEE ! NO ROLLING PIN Homemade KL Dry Chilli Ban Mee / Pan Mian (Timelapse). Places Cheras, Kuala Lumpur RestaurantAsian restaurantChinese restaurantCantonese restaurant 一姐麵馆 Yat Jie Homemade Pan Mee. Keressen Homemade Hotpot Soup Pan Mee témájú HD stockfotóink és több millió jogdíjmentes fotó, illusztráció és vektorkép között a Shutterstock gyűjteményében. Seek to us Sabah Chilli Pan Mee now!

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Homemade PAN MEE ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!