Home

Resepi Nasi Kerabu Biru Enak 46 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Nasi Kerabu Biru di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi Kerabu Biru yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Hanya mak-mak je yang faham bila mana anak-anak request. Nasi kerabu merupakan salah satu dari makanan khas Malaysia dan beberapa daerah selatan Thailand seperti Pattani, Yala, DLL. Warna biru nasi ini berasal dari kelopak kembang telang.

Nasi Kerabu Biru - velavinkabakery.com Nasi kerabu is a Malaysian cuisine rice dish, a type of nasi ulam, in which blue-colored rice is eaten with dried fish or fried chicken, crackers, pickles and other salads. The blue color of the rice comes from the petals of Clitoria ternatea (butterfly-pea) flowers (bunga telang). Actually I prepared this post since this afternoon till now (in between I have to prepare dinner) ^_^, because i have to write the long recipe.

46 Ingredients of Resepi Nasi Kerabu Biru

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi Kerabu Biru ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 46 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan Kuah Tumis :.
  2. Sedia 5 - sudu besar cili kisar.
  3. Sedia 2 - biji bawang besar.
  4. Sedia 5 - biji bawang merah.
  5. Sedia 5 - biji bawang putih.
  6. Sedia 1 - inci halia.
  7. Sedia 1 batang - serai (diketuk).
  8. Sedia 2 - sudu besar budu.
  9. Sedia 1 kotak - santan.
  10. Sedia 1 keping - asam gelugor.
  11. Sedia 2 - sudu besar gula melaka.
  12. Sedia 1 - sudu besar garam.
  13. Sedia - Bahan Sambal Kelapa :.
  14. Sedia 1/2 - biji kelapa (diparut).
  15. Sedia 5 - ekor ikan kembung (diasingkan isi dan tulang).
  16. Sedia 2 ulas - bawang merah (dihiris halus).
  17. Sedia 2 ulas - bawang putih (dihiris halus).
  18. Sedia 2 batang - serai (dihiris halus).
  19. Sedia 1 - inci halia (dihiris halus).
  20. Sedia 1 - sudu besar budu.
  21. Sedia - Secubit serbuk lada hitam.
  22. Sedia 1 - sudu besar gula.
  23. Sedia 1 sudu teh - garam.
  24. Sedia - Bahan Nasi :.
  25. Sedia 5 cawan - beras.
  26. Sedia 4 1/2 cawan - air.
  27. Sedia 30 - kuntum bunga telang.
  28. Sedia 1/2 cawan - air panas.
  29. Sedia 3 batang - serai (diketuk).
  30. Sedia 5 helai - daun limau purut (dicarik kasar).
  31. Sedia 2 sudu teh - pewarna biru.
  32. Sedia - Bahan Ayam Goreng :.
  33. Sedia 10 - ketul ayam.
  34. Sedia 2 - sudu besar garam.
  35. Sedia 2 - sudu besar serbuk kunyit.
  36. Sedia - Bahan Ulam-ulaman :.
  37. Sedia 1/4 - biji kubis (dihiris halus).
  38. Sedia 1 - ikat kacang panjang (dipotong kecil).
  39. Sedia 200 gm - taugeh.
  40. Sedia 1 batang - timun jepun (dipotong panjang).
  41. Sedia - Bahan Budu :.
  42. Sedia 1/2 botol - budu.
  43. Sedia 5 - biji cili padi.
  44. Sedia - Bahan Tambahan :.
  45. Sedia 1 - bungkus keropok ikan (digoreng).
  46. Sedia 3 - biji telur masin (direbus).

Aroma dari nasi kerabu khas malaysia berasal dari rempah-rempah yang diiris halus. Warna biru nasi tersebut bukan berasal dari bahan kimia, melainkan murni berasal dari kelopak bunga telang. Последние твиты от Nasi Kerabu (@nasikerabucom). I love to eat Nasi Kerabu. Namun warna nasi kerabu yang biru membuatnya berbeda dan spesial.

9 Cara Membuat Nasi Kerabu Biru

Dah ada 46 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi Kerabu Biru pula. Simple saja cuma 9 langkah.

  1. Bawang besar, bawang merah, bawang putih dan halia dikisar halus. Panaskan minyak masak, tumis semua bahan dan serai sehingga naik bau. Masukkan budu, santan, asam gelugor, gula melaka dan garam. Masak sehingga mendidih dan pecah minyak..
  2. Kelapa parut, ikan, bawang merah, bawang putih, serai dan halia disangai sehingga garing dan naik bau. Perasakan dengan budu, serbuk lada hitam, garam dan gula. Gaul sebati..
  3. Bunga telang direndam dengan air panas selama 30minit. Tapis air berkenaan..
  4. Beras dibasuh dan mdimasukkan ke dalam periuk. Masukkan air biasa dan air rendaman bunga telang (sukat betul2 beras dan air). Masukkan pewarna biru, serai dan daun limau purut. Masak seperti memasak nasi biasa..
  5. Bahan Budu : Budu digaul dengan cili padi..
  6. Ayam digaul dengan garam dan kunyit. Kemudian digoreng sehingga garing..
  7. Siap sedia ulam-ulaman, kuah tumis dan sambal kelapa..
  8. Nasi kerabu yang dibungkus..
  9. Selamat mencuba 😊.

Cita rasa nasi Tanah Malaya nan lezat ini berasal dari varian rempah macam bunga kecombrang, daun kesum, daun kaduk, daun. Nasi kerabu memang sinonim dengan negeri kelahiran ku, negeri Walaupun nasi kerabu biru tapi saya sediakan juga kuah tumis. Kiranya nasi kerabu ni dah kawin kedua dua versi nasi kerabu lah. Dimana warna biru Nasi Kerabu NARA tersebut dihasilkan daripada ekstrak jus daun mengkudu yang membuatkan bau nasi menjadi wangi, Budunya terlebih dahulu dimasak dengan herbal istimewa. Nasi Kerabu Malaysia is a type of mixed rice, in which it has a blue colour and eaten with fish, chicken, beef The blue colour of Nasi Kerabu comes from the petals of Clitoria ternatea (butterfly-pea).

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi Kerabu Biru ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!