Home

Cara Memasak Bawal Emas Kari Kesum Sedap 6 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Bawal Emas Kari Kesum di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Bawal Emas Kari Kesum yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Bawal Emas Kari Kesum - velavinkabakery.com

32 Ingredients of Resepi Bawal Emas Kari Kesum

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Bawal Emas Kari Kesum ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 32 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan 1 (Kisar).
  2. Sedia 3 - labu bawang besar.
  3. Sedia 7 ulas - bawang putih.
  4. Sedia 3 - inch halia.
  5. Sedia 2 - biji buah keras.
  6. Sedia 8 batang - cili kering (direbus terlebih dahulu).
  7. Sedia - Bahan 2 (bancuh jadikan pes).
  8. Sedia 3 - sudu besar serbuk kari ikan.
  9. Sedia 2 - sudu besar serbuk kari ayam.
  10. Sedia - Air secukupnya.
  11. Sedia - Bahan 3 (4 sekawan).
  12. Sedia 1 batang - kayu manis.
  13. Sedia 5 - kuntum bunga lawang.
  14. Sedia 6 - biji pelaga.
  15. Sedia 8 - biji cengkih.
  16. Sedia 4 - Bahan.
  17. Sedia 3 - sudu besar asam jawa dibancuh dengan 700ml air & buang biji.
  18. Sedia - P/s : sorry, aku xsure sukatan kalau pakai pes asam jawa.
  19. Sedia - Jumlah air korang boleh ikut kepekatan kuah yg diinginkan.
  20. Sedia 1 keping - kecil asam gelugur.
  21. Sedia 5 - Bahan.
  22. Sedia 2 - ikat daun kesum (+- 50 > 100g).
  23. Sedia 120 gram - kerisik.
  24. Sedia 6 - Bahan.
  25. Sedia 5 - ekor bawal emas (aku potong 3 bahagian).
  26. Sedia - Gula melaka (refer gambar).
  27. Sedia - Garam.
  28. Sedia - Secukup rasa.
  29. Sedia - Minyak untuk menumis.
  30. Sedia - Bahan 7 (optional).
  31. Sedia 6 - biji tomato ceri.
  32. Sedia 3 batang - bendi yang dicelur terlebih dahulu (aku tak masukkan).

6 Cara Membuat Bawal Emas Kari Kesum

Dah ada 32 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Bawal Emas Kari Kesum pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Sediakan kesemua bahan. Supaya senang semasa memasak..
  2. Panaskan Minyak. Masukkan Bahan 1. Tumis sehingga garing..
  3. Seterusnya masukkan bahan 2 & bahan 3. Tumis sehingga pecah minyak.
  4. Masukkan Bahan 4, bahan 5 dan gula melaka. Tutup periuk. Dan renehkan untuk 15 minit.
  5. .
  6. Setelah 15 minit. Masukkan ikan, tomato, bendi, garam, secukup rasa. Reneh sehingga ikan masak (7 minit). Imbangkan rasa dan SIAP!..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Bawal Emas Kari Kesum ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!