Home

Resepi Oden in Sichuan Soup (Chinese Style) Mudah 5 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Oden in Sichuan Soup (Chinese Style) di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Oden in Sichuan Soup (Chinese Style) yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Oden in Sichuan Soup
(Chinese Style) - velavinkabakery.com

25 Ingredients of Resepi Oden in Sichuan Soup (Chinese Style)

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Oden in Sichuan Soup (Chinese Style) ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 25 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan Rebusan Ayam.
  2. Sedia 2 liter - air.
  3. Sedia 500 g - isi ayam.
  4. Sedia 3 - sb stok pekat ayam.
  5. Sedia 4 - inci halia dihiris kasar.
  6. Sedia - Bahan Perasa Kuah.
  7. Sedia 5 - sb gula.
  8. Sedia 1 - st serbuk lada hitam.
  9. Sedia 1 - st minyak bijan.
  10. Sedia 1 - sb kicap pekat.
  11. Sedia 2 - sb kicap manis.
  12. Sedia 1 - cwn cuka.
  13. Sedia 4 - sb tepung jagung dibancuh dengan air.
  14. Sedia 2 - biji telur dikocok.
  15. Sedia - Bahan Pelengkap.
  16. Sedia - Sos cili Sichuan.
  17. Sedia - @ minyak cili.
  18. Sedia - Bahan Air Rebusan Oden.
  19. Sedia 2 liter - air.
  20. Sedia 2 - sb stok ayam.
  21. Sedia - Bahan2 oden.
  22. Sedia 20 - biji Aneka bebola ikan, sotong.
  23. Sedia 30 - biji Aneka isi ketam.
  24. Sedia 3 keping - Tauhu dipotong.
  25. Sedia 1 - pinggan Aneka cendawan.

5 Step by Step Oden in Sichuan Soup (Chinese Style)

Dah ada 25 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Oden in Sichuan Soup (Chinese Style) pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Rebus dada ayam dalam hirisan halia dan stok ayam sehingga ayam masak. Ketepikan bahan rebusan buat sementara dan keluarkan ayam, carik2kan isinya..
  2. Masukkan bahan perasa kuah dalam air rebusan, bersama carikan isi ayam. Masak lagi beberapa minit, masukkan bancuhan tepung jagung. Masak sehingga mendidih..
  3. Tutup api. Masukkan telur yang sudah dikocok ke dalam kuah. Kacau perlahan2..
  4. Bahan2 oden /bebola2, crab sticks, cendawan dsb nya itu boleh dimasukkan terus dalam sup sichuan, atau rebus berasingan bersama bahan rebusan oden..
  5. Ini ialah bahan2 perasa yang uchu gunakan.(tomyam paste dan asam pedas paste tu uchu guna untuk buat kuah oden tomyam).

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Oden in Sichuan Soup (Chinese Style) ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!