Home

Cara Membuat Penyaram a.k.a cucur jawa Sedap 5 Langkah

Aneka Resepi Kuih Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Penyaram a.k.a cucur jawa di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Penyaram a.k.a cucur jawa yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. I have tried to make Penyaram @ Cucur Jawa together with my kids. The ingredients you need are simple & easy to get! I have tried to make Penyaram @ Cucur Jawa together with my kids.

Penyaram a.k.a cucur jawa - velavinkabakery.com My family love it so much!! Lihat juga resep Penyaram/ geguduk kaur bengkulu enak lainnya! Gambar Kiri : Expectations Gambar Kanan : Reality Stress aku tengok bentuk cucur jawa aku tak menjadi.

5 Bahan - Bahan Resepi Penyaram a.k.a cucur jawa

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Penyaram a.k.a cucur jawa ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 5 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 2 cawan - tepung gandum.
  2. Sedia 1/2 cawan - tepung beras (saya guna cap tiga gajah).
  3. Sedia 1 1/2 cawan - gula kastor (boleh kurangkan kalau tak mahu manis).
  4. Sedia 1 3/4 cawan - air suam.
  5. Sedia Sedikit - pandan paste.

Sarawakian called it penyaram , Sabahan called it pinjaram and some called it Cucur Jawa or Cucur Gula Merah. Nicknames include Kuih UFO or Mexican Hats. I have tried to make Penyaram @ Cucur Jawa together with my kids. The ingredients you need are simple.

5 Cara - Cara Penyaram a.k.a cucur jawa

Dah ada 5 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Penyaram a.k.a cucur jawa pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Campurkan tepung beras dan tepung gandum, gaul sebati dan ketepikan..
  2. .
  3. Gula digaul dengan air suam hingga gula larut..
  4. Tuangkan air gula tadi sedikit demi sedikit ke dalam adunan tepung sambil dikacau sehingga habis. Tapis bancuhan tepung. Adunan nampak sedang-sedang cair. Perap adunan dalam peti sejuk 3-4 jam. Lebih lama perap lagi bagus. Panaskan kuali dengan api perlahan. Tuang sedikit minyak agak-agak cukup untuk mengoreng sebiji kuih..
  5. Ambil sesenduk adunan dan tuang di tengah-tengah kuali dan biar sebentar. Terbalikkan kuih dengan lidi. Bila sudah masak boleh lah diangkat..

Recipe : Cucur Jawa It easy to make, but quite challenging Dont Forget to subscribe. Follow I am Recipe for more video ==Kuih jawa recipe== Ingredient. Penyaram Kueh Recipe Resepi Kuih Penyaram Cucur Jawa Enak. Pengembaraan Di Lautan Borneo Sabah Kingkimut Nora Gimpun Motieas Tv. Cucur jawa adalah salah satu jenis kuih (kue) muih tradisional melayu yang semakin jarang ditemui masa kini.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Penyaram a.k.a cucur jawa ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!