Home

Cara Membuat Inti karipap Mudah 4 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Enak.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Inti karipap di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Inti karipap yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Inti kentang ini bukan sahaja boleh digunakan. Inti kentang ini senang je nak masak. Inti Karipap Rancangan (Official Audio) DinBeramboi - Cari Makan Album Credits: Producer: Boon Tan Arranger: Boon Tan, Syde, Syam Follow Broadway.

Inti karipap - velavinkabakery.com Lagilah terasa sedap intinya. inti #karipap #resepi sila tekan button subscribe utk mendapatkan info info masakan akan datang. Karipap merupakan sejenis makanan yang popular di Indonesia, Malaysia, Thailand dan Singapura. Ia terdapat dalam pelbagai perasa, bergantung kepada inti di dalamnya.

16 Ingredients of Resepi Inti karipap

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Inti karipap ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 16 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 kg - kentang dibuang kulit,potong dadu kecil2.
  2. Sedia 300 gm - daging dipotong kecil2.
  3. Sedia 1 - peket kecil rempah kari daging.
  4. Sedia 1 - biji bawang besar.
  5. Sedia 3 ulas - bwg putih.
  6. Sedia 2 - inci halia.
  7. Sedia 1 - tangkai daun kari.
  8. Sedia 1 - sudu kecil lada hitam tumbuk.
  9. Sedia 1 sudu makan - serbuk cili(jika suka pedas boleh lebihkan).
  10. Sedia 1 - mangkuk kecil daun sup & daun bawang dihiris.
  11. Sedia 2 - sudu besar gula.
  12. Sedia 1/2 - sudu besar garam.
  13. Sedia 1 - sudu besar serbuk pati ayam.
  14. Sedia 1/4 - sudu kecil ajinomoto.
  15. Sedia 1/4 cawan - minyak masak.
  16. Sedia 3 cawan - air.

Bahan utama inti karipap ialah daging dan kentang. Nota: Inti karipap boleh dipelbagaikan mengikut citarasa masing-masing. Boleh menggunakan inti kentang, daging, ikan, sardin atau sebagainya. Jika mahu mencuba inti kentang versi Che Kelly.

4 Instructions Inti karipap

Dah ada 16 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Inti karipap pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Sediakan bhn2nya.Bwg besar,bwg putih,halia dan daun kari diblend kering.Tumis bhn blend sampai naik bau dengan sedikit minyak,masuk rempah kari..
  2. Kacau rata rempah,terus masukkan daging dan 1 cawan air.Kacau rata,tutup kuali,sekali sekala kacau.Masak daging dgn api sederhana.Buka tudung,masuk garam 1/2 sudu besar,gula 2 sudu besar,lada hitam tumbuk 1 sudu kecil dan 1/4 sudu kecil ajinomoto.Kacau rata,tutup tudung kembali.Masak hingga semuanya pekat..
  3. Masuk kentang,air 2 cawan,serbuk cili 1 sudu makan(boleh kurangkan/lebihkan ikut pedas yg suka) dan 1 sudu serbuk pati ayam.Kacau semuanya,tutup kuali.Masak dgn api sederhana sampai kentang empuk.Sekali sekala kacau,takot hangit pulak inti tu.Masak sampai kentang empuk,masuk daun bawang dan daun sup hiris.Kacau rata,masak sampai inti sedikit kering..
  4. Nampak elok kering,tutup api.Siap sudah inti karipap.Inti yg sedap ada rasa manis sedikit dan pedas2 manja.Selamat mencuba semua😁✌️.

Bahan utama inti karipap ialah daging dan kentang. Selain ubi kentang, inti ubi keledek juga kadangkala Kali ini Iluminasi akan menunjukkan anda cara untuk membuat karipap pusing. Karipap Kentang Daging, salah sebuah juadah yang amat lazat. Lagi - lagi jika disediakan sendiri. Kali ini, kami bawakan resepi karipap kentang daging buat anda semua.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Inti karipap ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!