Home

Cara Membuat Puding Roti Kukus ala Bunda iin Cepat 10 Langkah

Aneka Resepi Puding Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Puding Roti Kukus ala Bunda iin di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Puding Roti Kukus ala Bunda iin yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Puding Roti Kukus ala Bunda iin - velavinkabakery.com

14 Bahan - Bahan Resepi Puding Roti Kukus ala Bunda iin

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Puding Roti Kukus ala Bunda iin ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 14 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 300 gr - Roti sanwich.
  2. Sedia 350 ml - Santan/Susu pekat.
  3. Sedia 50 gr - Butter.
  4. Sedia 30 gr - Gula (bg yg suka manis).
  5. Sedia 2 - biji Telur.
  6. Sedia 1 - sdm Vanila.
  7. Sedia - Kismis secukupnya.
  8. Sedia - Buahan kering secukupnya (jika suka).
  9. Sedia 1 - sdm Gula Perang (gula palm).
  10. Sedia 1 - sdt Serbuk coklat.
  11. Sedia - 📌bahan untuk kuah castard:.
  12. Sedia 4 - sdm tepung custard.
  13. Sedia 1 gelas - santan/susu cair.
  14. Sedia 1 - stgh gelas gula.

10 Step by Step Puding Roti Kukus ala Bunda iin

Dah ada 14 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Puding Roti Kukus ala Bunda iin pula. Simple saja cuma 10 langkah.

  1. 📌cara membuat:.
  2. Kemudian pukul telur, gula & vanila menggunakan whisk, tak perlu mixer. (sy guna blander, gula akn lbh mudah hancur. sbb sy guna santan, tak suka susu). yang guna susu pekat tak perlu letak gula, kecuali bg yg sk manis. tambahlah sedikit gula..
  3. Masukkan santan/susu pekat bersama butter dlm periuk.., masak dgn api perlahan hingga butter mencair (mendidih). kemudian tutup api & biarkan sejuk /suam..
  4. Kemudian tuangkan dalam bekas. lalu maukkan santan yg sdh dimasak td. kacau rata..
  5. Siapkan loyang yg sdh diolesi butter. atau alasi loyang dgn aluminium foil. lalu susun roti yg sdh di potong dlm loyang. tuangkan sedikit2 campuran santan td, sambil roti ditekan menggunakan garpu hingga semua roti basah. lalu taburi kismis dan buah2an kering. setelah itu taburi sedikit serbuk coklat & gula perang..
  6. Kemudian susun kembali roti diatasnya. sirami dgn santan & ulangi cara diatas td. bila semua dah siap..bolehlah i kukus dlm kukusan yg sdh dipanaskan. kukus selama 25 mnt. atau bila nak pastikan apakah puding dah bnr2 masak.., boleh gunakan garpu atau lidi. cucuk kuih dgn garpu/lidi. bila adonan tdk melekat di garpu/lidi, berarti puding dah masak. biarkan puding hingga sejuk. lalu potong & makan menggunakan kuah kastard atau coklat leleh. makan macam tu pun boleh, puding ttp ada rasa & sedap..
  7. 📌cara buat kuah kastard: masukkan tepung kastard, gula, santan /susu cair. masak dgn api perlahan hingga pekat. biarkan mendidih sebentar..,lalu padamkan api. biarkan sejuk..
  8. Kalau nak makan dgn coklat leleh, bolehlah mengggunakan coklat masakan & masak dgn cara double boiler..
  9. Saya cadangkan, jika makan dgn kuah kastard/coklat leleh, kurangi gula dlm puding. barulah ada rasa nikmat manis kuah kastard/coklat..
  10. 📌selamat mencuba cookpad lover💖.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Puding Roti Kukus ala Bunda iin ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!