Home

Cara Memasak Nasi Ayam Madu Grill Cepat 14 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Nasi Ayam Madu Grill di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi Ayam Madu Grill yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Lagi sedap kalau merasa air tangan sendiri. Kedekut nasi, harga mahal tak balance, nak berniaga kena jujur baru pelanggan mau, sambal pon alahai. Sajian ayam panggang madu oven adalah sajian yang enak dan lezat.

Nasi Ayam Madu Grill - velavinkabakery.com Sis tak tahu dari mana asal nasi ayam ni tapi bila lihat sekali imbas seakan resepi menu masyarakat Cina. Variasi untuk resepi nasi ayam ini pula Dan dalam banyak-banyak resepi, sis tertarik dengan resepi nasi ayam simple yang sedap seperti di bawah. Nampak terliur pula bila terpandang menu dari.

14 Bahan - Bahan Resepi Nasi Ayam Madu Grill

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi Ayam Madu Grill ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 14 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - ekor ayam berat dlm 1500 kilo gm.
  2. Sedia - Beras basmati.
  3. Sedia - Halia 7 inci.
  4. Sedia - Bawang putih 12 ulas (3 ulas untuk sup).
  5. Sedia - Bawang besar.
  6. Sedia - Serai*.
  7. Sedia Daun - pandan*.
  8. Sedia - Butter 5 sd besar*(2 sudu untuk grill ayam).
  9. Sedia - Cili,tomato dan cuka untuk sos.
  10. Sedia 5 - sd besar madu.
  11. Sedia 5 - sd besar kicap.
  12. Sedia - Untuk sayuran...buah tomato,timun dan salad.
  13. Sedia Sedikit - daun sup dan daun bawang untuk sup.
  14. Sedia - Lobak asin jeruk dan bawang goreng untuk sup (pilihan citarasa).

D'Apple ยป Menu Restoran ยป Selera Tempatan ยป Nasi Ayam Madu. Ni pertama kali saya buat ayam madu bbq ni. Boleh kalah chicken wing kat domino's dan Pizza Hut tu kot. Jom try buat honey bbq chicken pulak hari ni atau dalam bahasa melayu dia ayam madu bbq.

8 Cara Memasak Nasi Ayam Madu Grill

Dah ada 14 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi Ayam Madu Grill pula. Simple saja cuma 8 langkah.

  1. Cuci bersih semua bahan2...langkah pertama rebus ayam dengan air (slow cook) biar ayam hingga mereneh seketika...blenderkan halia dan 9 ulas bawang putih...bagikan (4)..untuk 1-nasi...2-perap ayam...3-sos...4sup..
  2. Tumis semua bahan*...butter 3 sudu besar, serai,daun pandan dan halia serta bwng putih kisar...masukan air rebusan ayam tadi...cuci bersih beras masukan dlm air dan bahan tumis tadi tambah 1 sdt garam...tips untuk sukatan beras akk masak guna dapur gas...4 cwn air rebusan untuk 3 cwn beras...biarkan hingga masak sempurna dengan api yg sederhana...bila dh keluar wap itu tanda nasi dh masak...๐Ÿ˜˜.
  3. Baki air rebusan tadi boleh tambah bwng besar hiris,bwng putih dan 1 sudu halia+bwng putih kisar...serta 1 inci hirisan halia biar ayam masak dan keluarkan dari sup...tambahkan garam dan serbut perasa ikut citarasa...(sup akk memang xada rempah Chinese style)๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜‹๐Ÿ‘.
  4. Dalam bekas yg lain gaulkan sebati kicap,madu serta halia+bwng putih kisar td...perap ayam hingga serata...lebihan kicap perapan ini gunakan untuk kicap nasi ayam...boleh tmbh kicap jika perlu dan sedikit kuah sup ikut keperluan sendiri..
  5. Akk guna magic pan...cairkan butter...grill ayam yg diperap tadi hingga sedikit garing dan keperangan... ok siap.
  6. Untuk sos pulak akk blender cili+tomato dan masukan garam serta gula dan tambahkan cuka ikut citarasa...tambahkan 1 senduk sup.Ok siap sos..
  7. Nampak macam rumit tapi sebenarnya nasi ayam paling mudah untuk dihidangkan...ikut langkah2 yg betul InSyaa Allah 45 minit siap semuanya...ini Cara akk hidangkan...untuk sup akk tmbh lobak asin jeruk,bwng goreng dan daun sup+daun bwng....
  8. Nasi Ayam Madu Grill #styleAzaAaj is done...sekali rasa confirm bertambah2...jemput semua๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜‰.

Nasi ayam adalah satu menu yang digemari ramai. Secara peribadi, saya menyukai resepi nasi ayam kerana ianya mudah, lebih-lebih lagi Terdapat pelbagai jenis nasi ayam yang ada, seperti nasi ayam hainan dan lain-lain. Untuk entri kali ini, saya akan berkongsi resepi nasi ayam biasa dengan anda. Saya rasa nasi ayam di Gulam Mee sangat sedap tetapi hari demi hari sangat mahal. Bukan sahaja harga dinaikkan tetapi juga portion lagi mengecil.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi Ayam Madu Grill ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!