Home

Resepi Cucur Jawa/Kuih Topi/Peneram #manisan #maratonramadhan #cookpadmalaysia #mahn Sedap 6 Langkah

Aneka Resepi Kuih Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Cucur Jawa/Kuih Topi/Peneram #manisan #maratonramadhan #cookpadmalaysia #mahn di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Cucur Jawa/Kuih Topi/Peneram #manisan #maratonramadhan #cookpadmalaysia #mahn yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Cucur Jawa/Kuih Topi/Peneram #manisan #maratonramadhan #cookpadmalaysia #mahn - velavinkabakery.com

6 Bahan - Bahan Resepi Cucur Jawa/Kuih Topi/Peneram #manisan #maratonramadhan #cookpadmalaysia #mahn

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Cucur Jawa/Kuih Topi/Peneram #manisan #maratonramadhan #cookpadmalaysia #mahn ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 6 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 2 - cwn tepung gandum.
  2. Sedia 1 - cwn gula putih (3/4cwn yg saya guna..xnak manis sgt).
  3. Sedia 1 - cwn gula melaka/merah.
  4. Sedia 2 - cwn tepung beras (cap teratai).
  5. Sedia 2 - cwn air.
  6. Sedia 1 - sk garam (boleh rasa bila adunan dah di sebatikan.

6 Instructions Cucur Jawa/Kuih Topi/Peneram #manisan #maratonramadhan #cookpadmalaysia #mahn

Dah ada 6 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Cucur Jawa/Kuih Topi/Peneram #manisan #maratonramadhan #cookpadmalaysia #mahn pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Didihkan sekejab gula putih+gula melaka+air+garam (utk cairkan gula shj)....sejukkan...alaaa terlupa nak snap lak part nihhh πŸ˜‚πŸ˜‚.
  2. Satukan tepung gandum+tepung beras didalam satu bekas..kemudian masukkan air gula yg telah di sejukkan tadi...lupa lagi nak snap πŸ˜ͺπŸ˜ͺπŸ˜ͺ....laju sangat mengadunyaπŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚.
  3. Adunan disebatikan...jika agak pekat boleh di tambah air sikit2....dan adunan di timbuk-timbuk sehingga berbuih...kemudian perap sekurang-kurangnya 3jam...jika di perap semalaman lagi cantik kejadiannya.
  4. Setelah diperam....Boleh lah di goreng dgn minyak dan api yg sederhana besarnya...[jika api agak kuat nanti cucur masak secara terkejut..akan jadi keras dan tidak kembang]..agak2 paras minyak sama dgn cucur yg akan kembang semasa digoreng...kena guna kuali yg comey tau...baru jadi..kuali beso tak jadi.
  5. Tadaaaaa....pengalaman sis la kannn..cucur ni agak cerewet...walaupon dah bertahun buat utk jualan..sukatan yg sama...ada masa dia jadi alhamdulillah..rasa nak lompat bintang...ada masa subhanallah..allahuakbarrr....mengucap panjanggg hahahhahah....
  6. .

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Cucur Jawa/Kuih Topi/Peneram #manisan #maratonramadhan #cookpadmalaysia #mahn ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!