Home

Cara Membuat Sup Ayam Mummy #phopByLiniMohd #batch21 Enak 15 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Sup Ayam Mummy #phopByLiniMohd #batch21 di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Sup Ayam Mummy #phopByLiniMohd #batch21 yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Sup Ayam Mummy #phopByLiniMohd #batch21 - velavinkabakery.com

15 Ingredients of Resepi Sup Ayam Mummy #phopByLiniMohd #batch21

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Sup Ayam Mummy #phopByLiniMohd #batch21 ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 15 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 - ekor ayam.
  2. Sedia 2 liter - air.
  3. Sedia 2 - inci halia.
  4. Sedia 4 ulas - bawang putih.
  5. Sedia 2 - biji bawang besar.
  6. Sedia 1 - bungkus sup bunjut adabi (sup tulang).
  7. Sedia 2 - biji kentang (jika suka).
  8. Sedia 2 - sudu kecil garam.
  9. Sedia 1 - sudu kecil serbuk perasa.
  10. Sedia Daun - sup dan daun bawang untuk hiasan.
  11. Sedia - Bahan tumis.
  12. Sedia 2 ulas - bawang putih.
  13. Sedia 1/2 - biji bawang besar.
  14. Sedia 1/2 - inci halia.
  15. Sedia 3 - sudu minyak masak.

6 Step by Step Sup Ayam Mummy #phopByLiniMohd #batch21

Dah ada 15 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Sup Ayam Mummy #phopByLiniMohd #batch21 pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Kisar sebati bawang besar, bawang putih dan halia. Rebus bersama ayam dan sup bunjut. Gunakan sup bunjut yang dah sedia ada kayu manis, bunga lawang, cengkih dan buah pelaga di dalam bungkusan. Mummy suka guna jenama adabi sup tulang. Dan sedia semua di dalamnya. 1bungkus untuk 1/2 - 1ekor ayam..
  2. Rebus sehingga ayam empuk, biasanya 20-30minit, bergantung size ayam yang kita potong. Mummy suka potong kecil-kecil mudah nak makan..
  3. Masukkan kentang dan rebus sehingga kentang empuk. **jangan masukkan garam dahulu ya jika nak masukkan kentang di dalam sup, untuk elakkan kentang lambat empuk..
  4. Masukkan garam dan serbuk perasa selepas kentang sudah empuk..
  5. Hiris nipis bahan tumis (bawang putih, halia dan bawang besar) dan tumis di dalam minyak yang panas. Sentiasa kacau untuk elakkan hangus. Api juga sederhana je ye😉.
  6. Setelah kuning keemasan tuang kedalam sup tadi dan tabur kan daun sup dan daun bawang. Haruman dari bawang yang di tumis akan naik kan bau wangi. Mummy tak gunakan rempah sup sebab untuk kekal kan rasa dari stock ayam yang direbus itu sendiri. Rasanya lebih asli. Sebab itu mummy rebus ayam 20-30minit, lebih lama ayam direbus jus ayam akan lebih terasa. Selamat mencuba dan semoga bermanfaat ❤️.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Sup Ayam Mummy #phopByLiniMohd #batch21 ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!