Home

Resepi Lontong Kuah Lodeh Mudah 26 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Lontong Kuah Lodeh di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Lontong Kuah Lodeh yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Pada tekak saya, kuah lodeh dan lontong yang paling sedap adalah Lontong Nur Qaseh dari Azie Kitchen. Hahaha over giler tu, masuk bakul angkat sendiri. Kalau Lontong Kuah Lodeh, Nina sukakan kuah yang pekat, sengal kalau cair sangat! pastu kan penuh dengan rasa udang kering dalam kuahnya, rencah nya pula harus banyak!

Lontong Kuah Lodeh - velavinkabakery.com Bukan apa, sesekali tu jemu juga makan benda yang sama. Jadi, apa kata cuba buat lontong atau kuah lodeh pulak. Apa kata anda mencuba resepi lontong dan kuah lodeh untuk berbuka hujung minggu ni, mungkin ia bakal menjadi kegemaran keluarga anda.

26 Ingredients of Resepi Lontong Kuah Lodeh

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Lontong Kuah Lodeh ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 26 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan Kisar :.
  2. Sedia 8 ulas - bawang merah.
  3. Sedia 1 - inci kunyit hidup.
  4. Sedia 15 - biji cili kering (direndam terlebih dahulu).
  5. Sedia 2 - sudu besar udang kering.
  6. Sedia - Bahan Kuah Lodeh :.
  7. Sedia 1 batang - serai (diketuk).
  8. Sedia 1/4 - biji kubis (dihiris halus).
  9. Sedia 1/4 - biji sengkung (dipotong memanjang).
  10. Sedia 1/2 batang - lobak merah (dipotong memanjang).
  11. Sedia 1/2 batang - terung (dipotong memanjang).
  12. Sedia 6 batang - kacang panjang (dipotong panjang).
  13. Sedia 1 - biji kentang (dipotong dadu).
  14. Sedia 2 keping - sayur fucuk.
  15. Sedia 1 - genggam suhoon.
  16. Sedia 1 keping - tempe (dipotong memanjang).
  17. Sedia 2 batang - cili merah (dipotong serong).
  18. Sedia 7 - ekor udang segar 9saiz sederhana).
  19. Sedia 2 kotak - santan Ayam Brand (200ml).
  20. Sedia 1 liter - air.
  21. Sedia 2 - sudu besar garam.
  22. Sedia 1 - sudu besar gula.
  23. Sedia - Secubit serbuk perasa.
  24. Sedia - Bahan Pelengkap :.
  25. Sedia 6 - biji nasi impit.
  26. Sedia 1 - mangkuk sambal ikan bilis.

Menu yang sering dikaitkan dengan bulan Ramadhan. Jadi kalau sebut resepi lontong kuah lodeh boleh la anda faham dan jelas maksud sebenar perkataan ini kan. Khas untuk anda, hari ini kami berikan dua versi resepi kuah lodeh. Hidangan lontong dan kuah lodeh sering menjadi pilihan bagi menu sarapan mahupun hidangan di Hari Raya.

6 Instructions Lontong Kuah Lodeh

Dah ada 26 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Lontong Kuah Lodeh pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Bawang merah, kunyit hidup, udang kering dan cili kering dikisar halus. Kemudian dimasukkan ke dalam periuk. Masukkan serai dan masak sehingga naik bau..
  2. Masukkan sengkuang, lobak merah, terung, kacang panjang dan kentang. Masukkan air. Masak sehingga separuh masak dan kuah mendidih..
  3. Masukkan Santan..
  4. Masukkan kubis, tempe, sayur fucuk, suhoon, cili merah. Masak sehingga mendidih..
  5. Masukkan udang segar, garam, gula dan serbuk perasa. Masak sehingga mendidih dan kuah pekat. Tutup api dan sejukkan seketika..
  6. Cadangan Hidangan : Nasi impit dipotong dan dimasukkan ke dalam mangkuk. Tuangkan kuah lodeh dan diletakan sambal ikan bilis. Untuk makan, gaul sebati kesemuanya. Selamat mencuba 😋.

Ditambah pula apabila dipadankan dengan sambal ikan bilis. Lontong dan sup kakap kuah kuning topping kentang krispi. Sup ikan kuah kuning yg sangat terkenal di Indonesia Timur biasa dimakan dengan papeda.eh ternyata disandingkan lontong juga sangat. Peng's Kitchen: Lontong Sayur Lodeh/Mix Vegetable in Coconut Broth. However, Lontong is actualy the term most familiar internationally referring the Rice Roll only.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Lontong Kuah Lodeh ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!