Home

Resepi Lontong Kuah Lodeh Putih Enak 4 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Lontong Kuah Lodeh Putih di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Lontong Kuah Lodeh Putih yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Menu apa lagi yang famous di hari Raya selain ketupat dan rendang? Bukan apa, sesekali tu jemu juga makan benda yang sama. Jadi, apa kata cuba buat lontong atau kuah lodeh pulak.

Lontong Kuah Lodeh Putih - velavinkabakery.com Khas untuk anda, hari ini kami berikan dua versi resepi kuah lodeh. Satu dalam kuantiti yang banyak sesuai untuk kenduri atau untuk katering manakala versi satu lagi ialah untuk harian. Kuah lodeh atau kuah lontong yang sedap, mestilah cukup lemaknya.

24 Bahan - Bahan Resepi Lontong Kuah Lodeh Putih

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Lontong Kuah Lodeh Putih ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 24 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - kilo ayam dibersih Dan potong kecil.
  2. Sedia 200 g - isi udang cuci bersih.
  3. Sedia 2 Kotak - kecil santan.
  4. Sedia 1300 ml - air.
  5. Sedia 3 batang - serai diketuk.
  6. Sedia 5 helai - daun limau purut.
  7. Sedia 2 helai - daun kunyit disiat2.
  8. Sedia 1 Keping - tempe digoreng.
  9. Sedia 1 Keping - fucuk direndam air.
  10. Sedia 50 g - sohoon direndam air.
  11. Sedia - Sayur2an (carrot,kacang panjang,terung,bunga kobis,cili merah).
  12. Sedia - Lotong segera/ketupat nasi satu peket 30 biji size kecil.
  13. Sedia 2 - sdt garam halus.
  14. Sedia 1 - sdm gula.
  15. Sedia 1/2 - sdt serbuk perasa.
  16. Sedia - BAHAN TUMIS/KISAR.
  17. Sedia 7 ulas - bawang merah.
  18. Sedia 3 ulas - bawang putih.
  19. Sedia 3 - inci lengkuah.
  20. Sedia 2 - inci isi cekur.
  21. Sedia 25 - biji cili padi (akk suka pedas) boleh dikurang.
  22. Sedia 5 - sdm minyak masak.
  23. Sedia - BAHAN SAMPINGAN (Pilihan).
  24. Sedia - Telur Rebus, Sambal Kacang serta Sambal Bilis.

Juga kali ini saya membuat sedikit kelainan dengan saya memasak lama bahan Bagi memastikan kuah lodeh mampu bertahan lama, apa yang anda boleh lakukan adalah hanya mendidihkan air dengan bahan kisaran seperti. Apa kata anda mencuba resepi lontong dan kuah lodeh untuk berbuka hujung minggu ni, mungkin ia bakal menjadi kegemaran keluarga anda. Hidangan lontong dan kuah lodeh sering menjadi pilihan bagi menu sarapan mahupun hidangan di Hari Raya. Kuah Kuning (Kuah untuk bubur dan lontong).

4 Instructions Lontong Kuah Lodeh Putih

Dah ada 24 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Lontong Kuah Lodeh Putih pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Sedia kan bahan seperti berikut...rebuskan lontong segera hingga masak,kemudian sejukkan..
  2. 1-Kisar lumat kesemua bahan tumis,2-kemudian tumis dengan minyak hingga wangi,3-dalam periuk lain didihkan air serta masukan serai,serta campurkan bahan tumis tadi, 4-tambahkan santan kemudian masukan daun limau purut dan daun kunyit,5-masukan isi ayam dan udang,6-7..masukan sayur2an kesemuanya..
  3. Biarkan kesemuanya mendidih seketika, masukan garam,gula dan serbuk perasa secukup rasa.,biar semuanya sebati padamkan api dapur siap.Lotong/ketupat nasi segera dah siap disejukan...boleh dipotong ikut kesesuaian dan hidang dalam bekas bersesuaian..
  4. Lontong Kuah Lodeh Putih...#StyleAzaAaj is done...Cadangan hidangan: Hidangkan lotong bersama kuah lodeh berserta sambal kacang dan telur rebus satu hidangan yang pasti memikat selera semua.Selamat mencuba❤️👍👍.

Sebelumnya saya sudah pernah coba buat kuah kuning bubur, kali ini saya coba buat lagi InsyaAllah dengan bumbu yang lebih baik. Lontong ditambah kuah lontong sayur dengan bahan pelengkap seperti kerupuk, bawang goreng dan sebutir telur rebus, resep masakan Indonesia ini tidak kalah Cara membuat resep lontong sayur sangat mudah. Langkah pertama adalah haluskan bawang merah, bawang putih, buah cabai merah. Peng's Kitchen: Lontong Sayur Lodeh/Mix Vegetable in Coconut Broth. In Singapore, Lontong is a dish itself - where the rice roll is cut up into bite-sized pieces and served in a coconut vegetable stew; similar to Sayur Lodeh, and topped with sambal and toasted coconut (kerisik).

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Lontong Kuah Lodeh Putih ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!