Home

Resepi Nasi ayam Mudah 8 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Nasi ayam di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi ayam yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Nasi tim ayam biasanya diasosiasikan dengan menu makan paginya orang yang sedang kurang sehat. Padahal tidak semestinya demikian, karena nasi tim juga sebetulnya cocok dinikmati siapa saja. Anak anak saya memang suka makan nasi ayam dan sepertinya mereka tidak pernah jemu jemu.

Nasi ayam - velavinkabakery.com Nasi ayam Hainam (Hanzi: 文昌雞, hanyu pinyin: wénchāngjī) merupakan masakan Tionghoa yang sering dikaitkan dengan masakan Malaysia atau Singapura, dan juga ditemui di negara tetangga Thailand, serta juga di wilayah Hainan, China. Nasi ayam adalah satu menu yang digemari ramai. Secara peribadi, saya menyukai resepi nasi ayam kerana ianya mudah, lebih-lebih lagi apabila saya menghadapi hari-hari yang sibuk.

23 Bahan - Bahan Resepi Nasi ayam

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi ayam ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 23 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - bungkus sub bunjut adabi.
  2. Sedia 5-6 ulas - bawang merah di mayang.
  3. Sedia 5-6 ulas - bawang putih diketuk.
  4. Sedia 1 inchi - halia diketuk.
  5. Sedia 2-3 - sudu lada sulah.
  6. Sedia 2-3 - sudu saus tiram.
  7. Sedia 2 helai - daun salam.
  8. Sedia 4-5 helai - daun pandan disimpul.
  9. Sedia - Butter dan minyak kelapa utk menumis.
  10. Sedia - Garam dan ajinomoto secukupnya.
  11. Sedia 3-4 batang - cili padi.
  12. Sedia - Saus cili.
  13. Sedia 6-7 - tangkai cili merah hidup.
  14. Sedia - Beberapa ulas bawang putih secukupnya.
  15. Sedia - Gula secukupnya.
  16. Sedia Sedikit - sahaja garam.
  17. Sedia - Air limau kasturi secukupnya 6-8 biji.
  18. Sedia - Ayam panggang kicap.
  19. Sedia 3-4 - sudu besar kicap pekat jalen.
  20. Sedia 1 - sudu besar saus kicap manis abc.
  21. Sedia 1 - sudu kecil lada sulah.
  22. Sedia 1 - sudu kecil serbuk cili.
  23. Sedia - Garam sedikit.

Nasi Ayam Bu Wido. [image source]. Nasi bakar adalah masakan khas Indonesia yang bisa dijumpai dimana saja, terutama Pulau Jawa. Aroma harum dari nasi dibungkus daun pisang yang dibakar semakin nikmat saat dipadu ayam. Nasi ayam memang menjadi kegemaran seluruh rakyat Malaysia tidak kiralah Cina, Melayu, India, Iban, Kadazan dan bangsa lain.

8 Cara - Cara Nasi ayam

Dah ada 23 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi ayam pula. Simple saja cuma 8 langkah.

  1. Sediakan bahan bahan.
  2. Tumis dahulu bawang putih dan halia hingga kekuningan. Nanti bawang putih yg kekuningan akan membangkitkan aroma bawang putih dalam kuah..
  3. Setelah itu barulah masukkan bawang merah. Tumis hingga layu.lepas tu masukkan saus tiram.
  4. Masukkan sup bunjut adabi, daun salam tumis lagi. Setelah itu baru tambahkan air dan daun pandan dan serbuk lada sulah.
  5. Bila air dah mengelegak dan mendidih baru masukkan bahagian bahagian ayam. Ini yg saya tonton dalam tv. Kata chef cina, cara ini kasi kuah tak hanyir..
  6. Ambil air rebusan ayam secukupnya utk mengisar cili merah, cili padi dan bawang putih. Ingat jangan masukkan garam dulu ketika air digunakan utk kisar cili. Lepas tu baru tambah garam dan ajinomoto dan gunakan lagi air utk buat nasi ayam. Sisihkan baki kuah ayam utk sup..
  7. Setelah kisar cili merah, cili padi dan bawang putih, masak seketika bagi buang bau mentah. Tambahkan sos cili satu senduk mcm dalam gambar nie. Kemudian tambahkan gula. Rasa sendiri nak kemanisan mcm mana. Lepas tu tambah garam sedikit aja. Last masukkan air perahan limau kasturi dalam 6-8 biji lebih kurang. Rasa dan kemudian tutup api..
  8. Campuran semua bahan bahan buat ayam kicap dan gaul ayam. Perap seketika kemudian panggang api bawah suhu 130 darjah celcius hingga ayam masak, dah masak Oleskan Margarine. Siap.

Ada yang mengatakan sejarah nasi ayam berasal dari negara China. Nasi ayam ialah di mana nasi dimasak dengan pelbagai rempah dan kemudian dihidang dengan ayam yang di bakar, mahupun goreng serta lengkap dengan pelbagai sos cili dan kicap. Resepi Nasi Ayam yang memang pasti sedap dan sangat sesuai dihidangkan untuk majlis-majlis tertentu. Sangat berbaloi mencuba resepi ini walaupun nampak sukar dan munggunakan bahan yang. Ada nasi ayam yang mana ayamnya sedap tetapi sos pula tak berapa kena.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi ayam ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!