Home

Cara Memasak Asam Pedas Ayam Syahdu #phopbyLiniMohd Cepat 6 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Asam Pedas Ayam Syahdu #phopbyLiniMohd di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Asam Pedas Ayam Syahdu #phopbyLiniMohd yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Ayam Asam Pedas style Melaka, yang memang tak dinafikan lagi sedap sungguh rasanya. Mula-mula Che Nom tengok ada satu rancangan masak kat TV, perkongsian. Kuah asam pedas ayam biasanya lebih pekat berbanding asam pedas ikan.

Asam Pedas Ayam Syahdu #phopbyLiniMohd - velavinkabakery.com Asam pedas merupakan sebuah hidangan terkenal terutamanya asam pedas ikan. Namun, asam pedas ayam dan daging juga tidak kurang enaknya. Konsep dan asas masakan untuk kesemua jenis asam pedas ini adalah sama.

14 Bahan - Bahan Resepi Asam Pedas Ayam Syahdu #phopbyLiniMohd

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Asam Pedas Ayam Syahdu #phopbyLiniMohd ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 14 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 - ekor ayam (dibersihkan dan dipotong kecil).
  2. Sedia 20 gram - cili kering (dikisar).
  3. Sedia 1 1/2 - inci belacan (dikisar).
  4. Sedia 3 ulas - bawang putih (dikisar).
  5. Sedia 3 - biji bawang merah (dikisar).
  6. Sedia 2 - inci kunyit hidup (pakai serbuk kunyit pun boleh).
  7. Sedia 1 - ikat daum kesum.
  8. Sedia 2 batang - bunga kantan.
  9. Sedia 2 - sudu gula perang.
  10. Sedia 100 ml - air asam jawa.
  11. Sedia 400 ml - air masak (ikut nak kuah banyak mana).
  12. Sedia 2 - biji tomato.
  13. Sedia - garam dan gula.
  14. Sedia - minyak masak.

Ayam Kuluyuk / Ayam Asam pedas manis. Cerita dulu sering masak ini,,tpi pake nya daging ikan. Hmmmm Rasanya bikin nagih.berhubung suami belum pernh makan ginian.jd saya kenalkan masakan ini k suami. Alhamdulillah ketagihan.dengan bahan sederhana yg ada d kulkas pun jadi.

6 Cara - Cara Asam Pedas Ayam Syahdu #phopbyLiniMohd

Dah ada 14 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Asam Pedas Ayam Syahdu #phopbyLiniMohd pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Panaskan minyak. Tumiskan bahan yang dikisar sehingga pecah minyak..
  2. Selepas itu masukkan ayam dan kacau sehingga rata..
  3. Masukkan air asam jawa dan air masak biarkan dalam 10 ke 15 minit sehingga mendidih..
  4. Setelah mendidih masukkan gula perang, garam dan sedikit gula penambah rasa..
  5. Kemudian masukkan daun kesum, bunga kantan dan tomato..
  6. Biarkan dalam 10 minit. Siap dihidang..

Ya, resep asam manis tidak hanya cocok dipadu dengan ayam, cumi ataupun udang, tetapi juga dengan berbagai macam jenis ikan yang ada di laut ataupun ikan air tawar, seperti kakap asam manis, gurame asam manis, ikan nila asam manis, resep ikan bawal asam manis dan yang lainnya. Anda harus coba menu asam pedas yang juga sering disebut dengan asam padeh. Padeh adalah bahasa minang dari pedas. Sajian ini berkuah merah menyala, bercitarasa pedas-gurih-asam, dan tak pakai santan! Versi aslinya menggunakan asam kandis sebagai pemberi rasa segar, tapi anda bisa.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Asam Pedas Ayam Syahdu #phopbyLiniMohd ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!