Home

Cara Memasak Ayam Ketuk Black Pepper Sedap 3 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam Ketuk Black Pepper di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Ketuk Black Pepper yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Sharing my very own simple dish for working mums, housewives and those who wish to try. Kadang-kadang kat rumah ada ayam tetapi tidak tahu nak masak apa. Haa ni salah satu menu yang korang boleh cuba.

Ayam Ketuk Black Pepper - velavinkabakery.com Sna Mk. Загрузка. ayam masak merah,mask hitam,daging masak kicap,resep masakan daging sapi lada hitam,resep daging sapi lada hitam,ayam masak blackpepper,cara masak ayam black pepper kak chik style,chicken blackpepper,simple and easy. Bukak peti ais yang ada hanya ayam🐓. Bukan mudah untuk dapatkan resepi ayam black pepper yang mampu memuaskan hati semua pihak.

16 Bahan - Bahan Resepi Ayam Ketuk Black Pepper

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Ketuk Black Pepper ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 16 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 3 - ketul ayam saiz besar [lumur *kunyit* dan garam-goreng separuh masak kemudian toskan dan ketuk-ketuk manja ayam berkenaan].
  2. Sedia 2 sudu makan - serbuk Lada Hitam.
  3. Sedia 1 sudu makan - serbuk Lada Sulah.
  4. Sedia 1 - biji bawang besar.
  5. Sedia 3 ulas - bawang putih.
  6. Sedia 1 - inci halia.
  7. Sedia 1 sudu makan - kicap pekat.
  8. Sedia 2 sudu makan - kicap manis.
  9. Sedia 3-4 - tangkai cili padi.
  10. Sedia 1/2 - biji lobak merah (potong memanjang).
  11. Sedia 3-4 sudu makan - air [kuah terpulang pada kehendak masing-masing].
  12. Sedia 1 - sudu kecil tepung jagung [untuk pekatkan kuah].
  13. Sedia 1/2 - sudu kecil garam.
  14. Sedia - Secubit serbuk perasa ajinomoto.
  15. Sedia - Minyak masak secukupnya (untuk menggoreng ayam).
  16. Sedia 3 sudu makan - minyak untuk menumis.

Tapi dengan resepi ini, semua yang makan pasti akan tersenyum lebar kerana kesedapannya. Boleh la bertukar dari menu ayam kicap kepada resepi ayam blackpepper ni. Kalau anda sering masak kepada anak-anak, boleh cuba resepi ayam blackpepper ini untuk pelbagaikan menu masakan supaya anak-anak dan anda sendiri tak bosan makan di rumah. Resepi Ayam Masak Blackpepper Cendawan ni sesuai dimasak pada hari bekerja oleh ibu-ibu kerana cepat dan mudah.

3 Instructions Ayam Ketuk Black Pepper

Dah ada 16 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Ketuk Black Pepper pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Sediakan bahan-bahan... Lumurkan ayam dengan garam dan kunyit. Goreng separuh masak. Angkat dan toskan. Kemudian ketuk-ketuk manja... [bila sudah masak,kuah black pepper yang meresap masuk ke dalam isi ayam akan menjadikan rasa pada isi ayam lagi sedap dan padu..
  2. Tinggalkan 2-3 sudu makan minyak gorengan ayam tadi. Tumis bawang besar,bawang putih, halia dan cili padi sehingga naik bau.
  3. Kemudian masukkan ayam, kicap pekat, kicap manis, serbuk lada hitam, serbuk lada sulah, potongan lobak merah, sedikit air untuk kuah dan sedikit bancuhan tepung jagung untuk pekatkan kuah (jika suka). Gaul rata dan perasakan bersama garam dan serbuk perasa, siap untuk dihidangkan..

Gaulkan ayam bersama garam dan goreng dibatas api yang besar sehingga separuh masak. Angkat dan ketepikan. saveSave Ayam Panggang Black Pepper For Later. Resepi Ayam Panggang Black Pepper ini kiriman Kak Raja. Dengan berbekalkan ayam kita dapat menyediakan pelbagai variasi lauk yang sangat menarik. Pasti anda akan meminati rasa ayam bersalut dengan honey dan juga black pepper.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Ketuk Black Pepper ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!