Home

Cara Memasak Kapurung Ayam Ahlia Syed Firdaus Style Enak 7 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Kapurung Ayam Ahlia Syed Firdaus Style di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kapurung Ayam Ahlia Syed Firdaus Style yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Kapurung Ayam Ahlia Syed Firdaus Style - velavinkabakery.com

26 Bahan - Bahan Resepi Kapurung Ayam Ahlia Syed Firdaus Style

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kapurung Ayam Ahlia Syed Firdaus Style ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 26 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan perapan ayam.
  2. Sedia 5 - ketul Peha ayam.
  3. Sedia 2 tsp - kicap manis.
  4. Sedia 1 tsp - sos tiram.
  5. Sedia 1 tsp - serbuk kunyit.
  6. Sedia 1 tsp - serbuk lada hitam.
  7. Sedia - Bahan kuah.
  8. Sedia 2000 ml - air.
  9. Sedia 3 batang - serai (di titik).
  10. Sedia 1 tsp - serbuk secukup.
  11. Sedia 1 tsp - kunyit.
  12. Sedia 1 tsp - Garam.
  13. Sedia - Sayuran.
  14. Sedia 1 - ikat sayur bayam.
  15. Sedia 5 batang - sayur kacang panjang.
  16. Sedia 4 - Terung.
  17. Sedia - Bahan sambal.
  18. Sedia 3 - biji tomato.
  19. Sedia 9 - biji cili padi(ikot selera nak pedas macam mana).
  20. Sedia 1 tsp - Garam.
  21. Sedia 1 - inci belacan.
  22. Sedia 5 - biji limau nipis/kasturi.
  23. Sedia - Bahan kapurung.
  24. Sedia 1 - pack Tepung tapioca.
  25. Sedia 3 cawan - air masak.
  26. Sedia 1500 ml - air masak yang mendidih.

7 Cara Penyediaan Kapurung Ayam Ahlia Syed Firdaus Style

Dah ada 26 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kapurung Ayam Ahlia Syed Firdaus Style pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Bersihkan ayam dan masukan kedalam bahan membuat kuah. Tunggu sehingga kuah agak mendidih dan ayam pun setengah masak. Asing kan ayam yang dah di rebus tadi dari kuah. Kuahnya jangan di buang ya 😚.
  2. Masukan ayam rebus tadi kedalam bahan perapan. Gaul dan perap seketika sekitar 15minit nak lagi lama lagi bagus kan. Dah tu bolehlah panggang ayam tadi. Panggang sehingga masak dan boleh di potong ikut kesesuaian saiz yang di kehendaki. Kalau ummi kerat 4saja..
  3. Celur sayur bayam dan kacang lalu asingkan. Kalau nak terus tinggal dalam kuah tadi pun boleh. Sayur terung bakar lalu buang kulit dan lenyek2 manja saja. Lalu masukan kedalam kuah..
  4. Untuk membuat tepung sagu atau tepung tapioca nie menjadi yang bulat2 jerni macam mana ya? ? Mula2 cairkan tepung tadi dengan air biasa. Air masak ke, air coway ke cucco ke.. Mana2 pun boleh tapi pastikan air itu xpanas. Bila tepung suda mencair barulah masukan perlahan air yang betul-betul mendidih tadi kedalamnya perlahan-lahan dan sedikit demi sedikit dan di gaul berterusan sehingga tepung tadi mengendal dan berubah warna menjadi jerni..
  5. Setelah itu bolehlah di bentuk kan bulat-bulat mengunakan Chopstick atau pun sudu lalu masukan kedalam kuah tadi. Setelah itu panas kuah dengan menambah serbuk kunyit dan garam juga serbuk secukup rasa. Gaul dan tutup..
  6. Mana Mungkin lengkap kapurung tanpa sambalnya🤭. Jadi mari buat sambal tomat a.k.a sambal tomato. Mula2 saya akan panaskan Bahan-bahan sambal di pan sekejap bila agak layu baru mula tumbuk sehingga lumatkan dan perahkan sedikit limau. Tips panaskan dalam pan untuk menaikan rasa pedas dan ketahanan sambal tanpa perlu menumisnya. Aah tu tips saya orang lain tak tahulah berkesan ke tak tips nie 😬..
  7. Dan siaplah sudah masakan kapurung Ayam versi ASF. Selamat mencuba.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kapurung Ayam Ahlia Syed Firdaus Style ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!