Home

Cara Membuat Ayam percik Sedap 13 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam percik di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam percik yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Resepi Ayam Percik Kelantan, Malaysia Sederhana Spesial Asli Enak. Ayam Percik Kelantan memang punya reputasinya yang tersendiri kerana berbeza daripada negeri lain. rasa makanan ini pula sangat lazat dan menyelerakan. biasanya resepi ayam percik kelantan. "I had tried lots of Ayam Percik in my life but to come to the home of ayam percik in Kelantan, one "You'd be remiss if you didn't try (more!) nasi kerabu at Yati Ayam Percik. A delicious recipe for Malay chicken that can be cooked or baked.

Ayam percik - velavinkabakery.com As the chicken is roasted, the marinade. Ayam percik adalah sebuah menu tradisional Melayu yang memiliki identitinya yang tersendiri. Ia memakai bermacam-macam bahan masakan Melayu asli.

13 Ingredients of Resepi Ayam percik

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam percik ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 13 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Ayam sebelah(di gaul garam dan kunyit).
  2. Sedia - Bahan kuah percik.
  3. Sedia - ---------------------------.
  4. Sedia 2 - biji bawang besar.
  5. Sedia 4 ulas - bawang putih.
  6. Sedia 1 - inci halia.
  7. Sedia 3 batang - serai.
  8. Sedia 1 cawan - santan pekat.
  9. Sedia 1 - sudu garam.
  10. Sedia 1/2 - sudu tepung jagung.
  11. Sedia - Minyak utk menumis.
  12. Sedia 1/2 - sudu serbuk kunyit.
  13. Sedia 3 - sudu besar cili kering yg sudah di kisar.

Setiap kali bulan puasa, mesti ada rasa teringin nak makan ayam percik. Tapi, kadangkala malas betul nak keluar ke bazar Ramadhan. Apa kata cuba buat sendiri di rumah dengan resepi ayam percik. Ayam percik ini sangat sedap walaupun tak seindah gambar.

6 Cara - Cara Ayam percik

Dah ada 13 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam percik pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Kisar kesemua bahan hingga hancur.panaskan minyak.tumis bahan kisar bersama cili kering..
  2. Tumia hingga garing dan pecah minyak.kemudian masukkan santan..
  3. Tambahkan sedikit air.masukkan serbuk kunyit dan garam.bila mendidih masukkan tepung jagung yg dibancuh dgn sedikit air.masak hingga pekat dan timbul minyak..
  4. Ayam dibersihkan dan digaulkan bersama garam dan serbuk kunyit.perapkan selama dua pukuh minit.kemudian bakar di atas arang/ bara kayu api.saya lebih suka cara tradisional sebab bau asap yg membuatkan ayam menjadi lebih beraroma dan sedap.nak bakar guna oven pun boleh..
  5. Bakar sehingga ayam agak masak.kemudian angkat dan lumurkan dengan kuah percik tadi bakar semula.terpulang berapa kali nak sapukan kuah percik pada ayam.makin banyak makin sedap..
  6. Bakar semula ayam yg di lumur dengan kuah percik.terpulang berapa kali naak sapu kuah percik.makin banyak kali lumur makin sedap.bakar sekejap jangan sampai kuah percik garing.siap..

Resepi Ayam Percik berkuah merah Kelantan style. Celup ayam di dalam kuah percik dan panggang sehingga masak. Celupkan dengan kuah lagi sekali sebelum dihidang. Hi korang, Siapa suka makan Ayam Percik? Sebenarnya, mudah sangat nak buat ayam percik kat rumah.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam percik ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!