Home

Resepi Ayam percik Mudah 25 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam percik di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam percik yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Resepi Ayam Percik Kelantan, Malaysia Sederhana Spesial Asli Enak. Ayam Percik Kelantan memang punya reputasinya yang tersendiri kerana berbeza daripada negeri lain. rasa makanan ini pula sangat lazat dan menyelerakan. biasanya resepi ayam percik kelantan. "I had tried lots of Ayam Percik in my life but to come to the home of ayam percik in Kelantan, one "You'd be remiss if you didn't try (more!) nasi kerabu at Yati Ayam Percik. A delicious recipe for Malay chicken that can be cooked or baked.

Ayam percik - velavinkabakery.com As the chicken is roasted, the marinade. Ayam percik adalah sebuah menu tradisional Melayu yang memiliki identitinya yang tersendiri. Ia memakai bermacam-macam bahan masakan Melayu asli.

25 Bahan - Bahan Resepi Ayam percik

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam percik ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 25 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - A (perap).
  2. Sedia 1 - ekor ayam (potong 16).
  3. Sedia 1 - sdk jintan manis.
  4. Sedia 1 - sdk jintan putih.
  5. Sedia 2 - sdb rempah biji.
  6. Sedia 3 ulas - bawang putih.
  7. Sedia 1 - biji bawang besar.
  8. Sedia 1/2 - inci halia.
  9. Sedia 3 batang - serai.
  10. Sedia 1/2 cawan - gula.
  11. Sedia 1 - sdb garam.
  12. Sedia 1 - sdk pati asam jawa.
  13. Sedia 1 - sdk serbuk kunyit.
  14. Sedia - B(kuah percik).
  15. Sedia 15 - tangkai cili kering.
  16. Sedia 3 ulas - bawang putih.
  17. Sedia 1 - biji bawang besar.
  18. Sedia 3 batang - serai.
  19. Sedia 1 cawan - minyak masak.
  20. Sedia 1 cawan - gula.
  21. Sedia 1 - sdb garam.
  22. Sedia 1 - sdk pati asam jawa.
  23. Sedia 1 cawan - santan.
  24. Sedia - C(arang untuk membakar).
  25. Sedia - boleh juga bakar menggunakan air fryer mahu pun oven...

Setiap kali bulan puasa, mesti ada rasa teringin nak makan ayam percik. Tapi, kadangkala malas betul nak keluar ke bazar Ramadhan. Apa kata cuba buat sendiri di rumah dengan resepi ayam percik. Ayam percik ini sangat sedap walaupun tak seindah gambar.

4 Cara Memasak Ayam percik

Dah ada 25 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam percik pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Kisar semua bahan A dan perap ayam sekurangnya 3 jam.
  2. Kisar bawang putih,bawang besar,cili kering,dengan minyak..tuang dan masak di dalam kuali.
  3. Setelah pecah minyak...tambahkan,gula,asam jawa,garam,santan...kacau hingga sebati dan pecah minyak lagi...ok siap....
  4. Masa untuk membakar....bakar ayam hingga masak...kemudian siram dengan kuah...bakar semula sekejap untuk menghasilkan warna kilat dan berkeramel...ok...selesai...nyummmm.....

Resepi Ayam Percik berkuah merah Kelantan style. Celup ayam di dalam kuah percik dan panggang sehingga masak. Celupkan dengan kuah lagi sekali sebelum dihidang. Hi korang, Siapa suka makan Ayam Percik? Sebenarnya, mudah sangat nak buat ayam percik kat rumah.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam percik ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!