Home

Resepi Pudding Roti Mudah Cepat 7 Langkah

Aneka Resepi Puding Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Pudding Roti Mudah di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Pudding Roti Mudah yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Pudding Roti Mudah - velavinkabakery.com

9 Ingredients of Resepi Pudding Roti Mudah

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Pudding Roti Mudah ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 9 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 5 keping - roti putih.
  2. Sedia 1 tin - susu cair.
  3. Sedia 1/2 cawan - susu pekat.
  4. Sedia 1 - peket agar-agar segera.
  5. Sedia 2 - biji telur.
  6. Sedia 1 cawan - air.
  7. Sedia 1 sudu teh - esen vanilla.
  8. Sedia - Pewarna merah (anggaran 1/2 - 1 sudu teh).
  9. Sedia - Serbuk koko (anggaran 2 sudu besar).

7 Cara Membuat Pudding Roti Mudah

Dah ada 9 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Pudding Roti Mudah pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Sediakan bahan-bahan.
  2. Roti di potong kecil dan di masukkan ke dalam blender. Campurkan semua bahan kecuali air dan agar-agar.
  3. Kisar bahan sehingga halus. Ketepikan.
  4. Panaskan 1 cawan air dalam periuk dan masukkan serbuk agar-agar. Kacau hingga agar-agar larut dan mendidih. Matikan api..
  5. Tuang bahan yang telah dikisar tadi ke dalam periuk agar-agar. Kacau rata. Selepas itu bahagikan kepada 3 bahagian. 1 bahagian di letak pewarna merah. 1 bahagian di letak serbuk koko dan satu bahagian lagi tanpa penambahan warna..
  6. Sediakan loyang atau bekas bersesuaian. Tuang adunan koko, di ikuti dengan adunan tanpa warna dan akhir sekali adunan warna merah. Lorek bahagian atas dengan garfu atau chopstick untuk membuat ukiran.
  7. Sejuk kan sebentar pada suhu bilik sebelum didinginkan di dalam peti sejuk. Setelah pudding set sekitar 2 jam, boleh lah dikeluarkan dan dipotong.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Pudding Roti Mudah ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!