Home

Resepi Onde onde labu Mudah 6 Bahan

Aneka Resepi Kuih Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Onde onde labu di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Onde onde labu yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Sharing how to cook onde-onde labu. Nice to eat for breakfast as well as something sweet for Ramadhan breakfast. Bikin Onde Onde Labu kuning untuk prosesnya simak vidionya sampai selesai ya.

Onde onde labu - velavinkabakery.com Onde-onde (Ondeh-ondeh) recipe - These cute little pastries are infused with pandan (screwpine leaf) juice and filled with "Gula Melaka" or palm sugar and then rolled in with some fresh grated coconut. Learn how to make soft yet lightly chewy onde onde filled with aromatic coconut sugar. The first bite will create that burst of melty coconut sugar inside your mouth.

6 Ingredients of Resepi Onde onde labu

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Onde onde labu ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 6 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 500 g - labu.
  2. Sedia 1 1/2 - cwn Tepung pulut.
  3. Sedia - Gula melaka dipotong kecil2.
  4. Sedia 1500 ml - air untuk masak kuih.
  5. Sedia - Kelapa parut.
  6. Sedia Sedikit - garam.

Onde-onde merupakan makanan yang legendaris di Indonesia. Cemilan ini umumnya berbentuk bulat dengan taburan Onde-onde labu merupakan jenis onde-onde dengan isi berbahan dasar labu. Each onde-onde is coated with fresh shredded coconut. Get all the tips to make this traditional Onde-onde burst while boiling.

5 Cara Penyediaan Onde onde labu

Dah ada 6 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Onde onde labu pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Kukus labu sampai empuk. Kemudian lenyek2 kan..
  2. Campurkan tepung pulut sehingga adunan agak2 xmelekat di tangan.
  3. Ambil sedikit doh Masukkan gula melaka ke dlm dan gentel bulat2. Sementara tu didihkan air dalm peeiuk. Masukkan kuih ke dalam air. Dah terapung boleh angkat..
  4. Isikan dalam kelapa parut. Dan golekan sampai semua kena kelapa..
  5. Siap. Dan boleh dimakan. Selamat mencuba.

Sometimes, the dough may crack during the cooking process. Onde-onde atau jian dui adalah sejenis kue jajanan pasar yang populer di Indonesia. Onde-onde dapat ditemukan di pasar tradisional maupun dijual di pedagang kaki lima. Onde-onde juga populer khususnya di daerah pecinan baik di Indonesia maupun luar negeri. Onde-onde or onde onde may refer to: Klepon, a boiled rice cake stuffed with palm sugar.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Onde onde labu ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!