Home

Cara Memasak Ondeh-Ondeh Ceria Mudah 14 Bahan

Aneka Resepi Kuih Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ondeh-Ondeh Ceria di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ondeh-Ondeh Ceria yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Ondeh-Ondeh Ceria - velavinkabakery.com

14 Ingredients of Resepi Ondeh-Ondeh Ceria

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ondeh-Ondeh Ceria ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 14 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan.
  2. Sedia 225 g - tepung pulut.
  3. Sedia 20 g - tepung sagu.
  4. Sedia 2 - s/b gula pasir.
  5. Sedia 1/2 - s/t garam.
  6. Sedia 160-170 ml - air panas (xpyh sampai mendidih).
  7. Sedia 200 g - bijan (disangai dl) minyak tuk menggoreng.
  8. Sedia - Inti.
  9. Sedia 150 g - kacang hijau yg tlah dibuang kulit.
  10. Sedia 80 ml - santan.
  11. Sedia 75 g - gula pasir.
  12. Sedia 1/4 - s/t garam.
  13. Sedia 1/4 - s/t esen vanila.
  14. Sedia 1 helai - daun pandan.

12 Cara Penyediaan Ondeh-Ondeh Ceria

Dah ada 14 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ondeh-Ondeh Ceria pula. Simple saja cuma 12 langkah.

  1. Cara. -rendam kacang hijau ngan air panas selama 1 jam....
  2. Masukkan santan,gula, garam & esen vanila..kacau hingga pekat dan mudah dibentuk....
  3. Tokan kemudian kukus hingga masak... kemudian diblender hingga halus...
  4. Masukkan kedalam kuali.. masak ngan api kecil...
  5. Sejukkan seketika.. kemudian bole la dibentukkan bulat2....besar ikut suke kita ye... ** aznie guna inti kacang merah je... hihihi.
  6. Kulit... -campurkan tepung pulut, tepung sagu, telur, gula, garam & vanila... gaul rata...
  7. Masukkan air panas sedikit demi sedkit hingga menjadi doh yang x melekat kt tangan.....
  8. Ambil sedikit adunan bulat2kan.. kemudian leperkan..bubuh inti seketul... tutp kembali adunan kulit ngan kemas.. bulat2kan ia kembali.. kemudian golek2kan didalam bijan.....
  9. Bt hingga habis semua adunan.....
  10. Kemudian bole la digoreng... api jgn besar ye.. memadai ngan api kecil..jangan goreng terlalu lama.. sekejap je.....
  11. Siap...
  12. Untuk yg ni aznie bahagikan adunan kepada 3 bahagian dan bbh pewarna.....

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ondeh-Ondeh Ceria ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!